26.8.2012

Nettiplugineista

Tekstissä mainitaan 5 tunnetuinta nettipluginia nimeltä, sekä opastetaan miltei ymmärrettävästi "multiple installaatiota". (Päivitetty 2.2.2015)


Plugineja ei ole esitelty missään paremmuusjärjestyksessä ja että Puuro ei suinkaan seiso näkemystensä takana. Ajatukset eri plugineista voivat olla vanhentuneita, harhaanjohtavia tai jopa vääriä. Teksti on täytettä ja olennaisinta antia ovat linkit.



Richard Burns Rally CZECH


Czech Plugin oli viime vuodet kertakaikkisessa koomassa, kunnes viimein syksyllä 2013 ratamestari heräsi ja integroi vuosien varrella ilmestyneitä erikoiskokeita plugariin. Ja kaikesta päätellen kaikki tulevaisuudenkin integroinnit ovat tasan yhden henkilön vastuulla sillä pluginin luoja lähti kävelemään jo ajat sitten. Kaikki on kuitenkin mennyt yllättävänkin hyvin, koska sittemmin tuoreita erikoiskokeita on integroitu nopeammin kuin toisiin nettiplugineihin.

Erikoiskokeissa on edelleen tänä päivänä muutamia yksinoikeuserikoiskokeita, mutta huomattavasti vähemmän kuin aikanaan eivätkä siten ole "kilpailuvaltti" pluginien välisessä taistelussa. Erikoiskokeiden osalta merkittävin puute muihin plugineihin nähden on varmasti sekä orkkispätkien eri pinnoiteversioiden poissaolo. Lisäksi nettikisoissa ei ajeta yömodilla (sellaisen voi toki asentaa itselleen offline-ajoa varten).

Perusasioissa plugin toimii kuten aiemmin. Czech Pluginia voisi luonnehtia orkkispelin jatkeeksi, sillä se on integroitu orkkispelin valikoihin, ja se myös hyödyntää orkkispelin monia elementtejä suht älykkäästi. Ehkä parhaimpana esimerkkinä nettikisojen huoltoparkit, jotka toimivat samalla tavalla kuin alkuperäisessä Rally Seasonissa. 

Helmikuussa 2015 tapahtui sekin ihme, että uusia autoja integroitiin nettiajon piiriin, edellisistä lisäyksistä olikin ehtinyt kulua muutama vuosi. NGP-autot lisättiin Czech Pluginiin todennäköisesti RSRBR:n esimerkin myötä.

Omien online-rallien luonti rajattu niille, jotka ovat lahjoittaneet rahaa. Muistini mukaan minimilahjoitus on 8 euroa. Rallien luontityökalu on satunnaisen promoottorin kannalta aivan kammottava ja siihen kun lisätään se, että tiettyjä pluginin yksinoikeuserikoiskokeiden käyttöä on rajoitettu vain tietyn vaikeustason ralleihin, turhautuminen promotoinnin äärellä on taattu. No onneksi ne tietyt ek:t eivät youtube-videoiden perusteella ole kovinkaan kiinnostavia rykäisyjä.

Helvetin työläs asennettava uudelle käyttäjälle, sillä halutut autot ja erikoiskokeet täytyy manuaalisesti asentaa yksitellen. On totta, että kokoavia pakettejakin on kasattu silloin tällöin, mutta niiden ollessa "epävirallisia", täysimääräisestä toimivuudesta ei voi olla aivan varma. Kaiken kaikkiaan, asennusprosessi lienee luotaantyöntävä kokemus niille, jotka ovat kokeilleet mitä tahansa muuta pluginia aiemmin. Toisaalta, onpahan valinnanvapautta siitä, mitä asentaa ja mitä ei. Ja kun kerran on saanut asennettua haluamansa, prosessia ei tarvitse toistaa tulevaisuudessa, mikäli vain varmuuskopioi itselleen olennaisen sisällön.


RBR-WORLd (ITA)


RBR-World on RBR-Onlinen jälkeläinen, jota työstettiin pitkään ja hartaasti, ja lopputuote oli sen mukainen. Mutta mitä sitten tapahtui? Pluginista on muotoutunut lähinnä italialaisten kansallinen sarja ja vierailevat tähdet ovat jokseenkin harvassa. Harmillinen homma, koska laatu olisi sinällään ansainnut lisää käyttäjiä.

Sisällön lataaminen ja asentaminen on tehty erittäin helpoksi - web-setup on kätevyydessään todella hieno keksintö. Helmikuussa 2014 ennestään vaisua erikoiskoevalikoimaa laajennettiin tuntuvasti ja voisikin sanoa, että oli aikakin. Suomalaisten virtuaalikuskien kannalta katastrofaalinen Humalamäki II:n puuttuminen on nyt historiaa. RBR-World sisältää kaksi yleisöpyöritystä "yksinoikeudella", mutta kuten tsekkiplugarissa, niiden merkitys houkuttimena on juuri tällä hetkellä miltei olematon. Merkittävimmät erikoiskokeet ovat tulleet jo yleiseen jakoon.

BTB-pätkien osalta softa oli pahasti rikki aina lokakuuhun 2014 asti. Nyt ongelmat on viimein korjattu ja pätkiä voi lisätä omatoimisesti käyttöliittymään ja haluttu ek latautuu kuten pitää.

Autoja ei ole ihan samaan malliin kuin esim. RSRBR:ssä, mutta jokainen niistä pyyhkii lattiaa ranskalaisten versiolla. Autojen oletussäädöt on niin viimeisen päälle, että ihan sama minkä auton alleen ottaa, Puurokin pystyy niillä ajamaan. Toisaalta herää kysymyksiä, että onko pito soralla vähän liiankin hyvä ja onko ajaminen ylipäätään liiankin helppoa?

Offline-osio on RSRBR:ään verrattuna varsin vaisu, suorastaan riisuttu. Eli mukana vain ja ainoastaan välttämättömyydet ja siihen innovointi onkin sitten jäänyt.

Online-komponenttia en tule koskaan kokeilemaan sopimusteknisistä syistä, mutta sen verran minulle on tätä avattu, että virallisiin sarjoihin osallistuminen on maksullista, ja rallia voi ajaa vain omalla nimellään. "Lisenssi" on voimassa vuoden (HUOM! Sangen epäloogisesti syyskuun alusta elokuun loppuun) ja kustantaa n. 20€-26€. Open Rallyihin - tai miksikä he niitä nykyään kutsuvatkaan - osallistuminen ei vaadi voimassaolevaa lisenssiä ja pitäisi sitä myöten olla ilmaista. Myöskin Hotlap-osio - hyvä idea itsessään - on ilmainen.
  
Omia ralleja ei voi itse järjestää. Adminit järjestävät rallit puolestasi ja ei niitäkään ole kalenterissa joka päivälle. Oletettu tausta-ajatus on ymmärrettävä, sillä ainoastaan näin kilpailu voi olla aina mahdollisimman kovatasoista, kun kuskit eivät hajaannu miljoonaan eri ralliin.

Pluginin ylivoimaisesti suurin miinus on siinä, ettei edes näennäisen iso uudelleenjulkaisu (10/2014) tuonut Pacenote Plugin -tukea nettipuolelle. Puuron näkökulmasta tämä asiaintila on vähintäänkin säälittävä, perusteeton ja anteeksiantamaton.


Rallyesim RSRBR (FR)


Muropaketin kuskikannassa varmasti kaikkein käytetyin nettiplugin, mutta kannattaa suhtautua suositteluihin varauksella, sillä sen hegemonia on pikemminkin sattumusten summa. Harva suosittelija on oikeasti kokeillut kaikkia plugineja. 

RSRBR:stä julkaistaan perinteisesti uusi vuosipäivitys ennen joulua, mikä pakottaa käyttäjät aina asennushommiin. Tyhjältä pöydältä lähtemisessä oli menneinä vuosina oma hohtonsakin kun uusia ominaisuuksia saatettiin lisätä muun sisällön lomassa, mutta nykyään uunituoreet vuosipäivitykset eivät tarjoa mitään vallankumouksellista ja tästäkin huolimatta ne ovat olleet täynnä ennennäkemättömiä bugeja joita sitten korjaillaan parin seuraavan kuukauden aikana.

On kuitenkin eittämättä selvää, että nimenomaan julkaisupolitiikka on ollut yksi suosion kulmakivistä: näennäisen iso julkaisu takaa aina palstatilaa jopa paikoissa joissa RBR:ää ei muuten enää seurata (kuten vaikkapa VirtualR).

RSRBR:kin on pohjimmiltaan nettiplugin siinä missä muutkin, mutta vuosien saatossa myös offline-ajajia on huomioitu kiitettävästi hyödyllisillä ominaisuuksilla. Nähdäkseni ainoa merkittävämpi elementti joka puuttuu on tuki Training Day -pluginille. Uskoisin, että tämäkin on lähinnä sen takia, että kukaan ei ole sitä erikseen pyytänyt.

Online-osion hienous käyttäjän kannalta on varmasti sen vapaudessa. Parisataa hyväntekijää (lystin maksavaa) on mahdollistanut muun muassa senkin, että kisojen luominen on kaikille muille ilmaista: haluaisitko esimerkiksi ajaa privaatisti vain kaveriasi vastaan, salasanan takana? Onnistuu. Kääntöpuolena kaikessa tässä vapaudessa on toki se, että Public Sessioissa taso ei juuri ikinä kohoa kovinkaan korkeaksi; RBR-Worldin filosofian täydellinen vastakohta.

Iso plussa on mahdollisuus ajaa valikoituja BTB-pätkiä Public Sessioissa (ei virallisissa Championshipeissä teknisistä syistä). Huonompi juttu taas on se, että Rallyesimia ei enää kiinnosta päivittää BTB-pakettejaan. Olisi kuitenkin kannattanut lisätä niitä pätkiä nimenomaan silloin, kun pätkäntekijät ovat vielä paikalla antamassa lupia integrointiin.

Erikoiskokeita löytyy kattavasti ja alkuperäiset EK:t totta kai eri pinnoitteilla, mutta aivan tuoreimpien erikoiskokeiden integroiminen takkuaa juuri tällä päivämäärällä pahasti (RSRBR2015 update02). Eiköhän tämä asiaintila kuitenkin korjaannu viimeistään joskus.

Perinteisesti RSRBR:n heikko kohta on ollut autoissa. Fysiikoiden hyvyydestä tai huonoudesta voi väitellä loputtomiin, mutta itseäni vaivaa lähinnä se, että vain kourallinen autoista sisältää "nautinnolliset" oletussäädöt. Rallyesim teki tässä mielessä ainoan oikean ratkaisun integroidessaan NGP-fysiikat ensimmäisenä nettipluginina. Ei bugittomasti kylläkään, mutta ajatus on tärkein ja hattua on nostettava.

RSRBR:ää ei voi suositella Triple Screeniä käyttäville, koska käyttöliittymään on ujutettu varsin käsittämätön rajaus FOV:lle (1.0-1.5). Sen voi kiertää Windowsin suomin mahdollisuuksin, mutta huomattavasti käytännöllisempää on ajella vaikka Czech pluginilla.


Rallysimfans.hu (HUN)


Unkarin pluginia en tunne edelleenkään, ja tuskin tulen tuntemaankaan. Saamani mielikuvat viittaavat johonkin Czech Pluginin henkiseen lähisukulaiseen. Mielikuvani saattaavat olla kuitenkin ihan helkkarin virheellisiä. Suomalaiset kuskit eivät ole ainakaan sankoin joukoin tällä pluginilla kisaamassa. Mutta ei tästä taaskaan sen enempää.


RealRally (ITA)


Porridge on pikaisesti testannut 2015-demoa lähinnä uteliaisuudesta ja kaiken kaikkiaan plugin vaikuttaa varsin toimivalta ja helppokäyttöiseltä. Siinä on toisaalta RSCenterin kaltainen softa aloituksena, jossa hoidetaan lähinnä asetukset halutuiksi (erityispiirteenä autopackin voi koostaa kätevästi juuri sellaiseksi kuin haluaa), mutta itse netti- sekä offline-ajelu on peli-exeen integroitu, aivan kuten Czechissä.

Autojen laatuun en pysty ottamaan kummemmin kantaa, sillä demossa on mukana vain nimellinen määrä autoja, mutta sen voi sanoa, että fiilis oli ainakin... erilainen. Mutta se siitä.

Nettikisoista puhuttaessa monet olennaiset seikat on vielä hämärän peitossa, mutta sentään jonkin verran tiedetään: osanotto "virallisiin" mestaruussarjoihin maksaa jotain ("a little fee"), mutta ilmaisiakin sarjoja järjestetään. Eipä yllättänyt suuresti, että italialainen nettiplugin toimii tällaisella bisnesmallilla. Nicknamella saa ajaa. Siitä ei kuitenkaan ole vielä tietoa, saako kuka tahansa järjestää omia nettikisojaan (eli ei varmaankaan). Erityisenä plussana huomioitakoon se, että koska nettiajo on integroitu peliin sisään, myös huoltoparkit toimii kuten Czechissä.

RealRally 2015:ssa tulee olemaan noin 3 yksinoikeuspätkää (SS Pian del Calle yhtenä niistä).

Ainakin demovaiheessa näyttää siltä, että Pacenote Plugin on blokattu täysin eli peliä ei saa edes käyntiin, mikäli se on asennettuna. Ja koska en tähän kysymykseen saanut vastausta RD:n puolella, on kai syytä olettaa, että kyseessä on täysin tietoinen ratkaisu Italian päässä.





Multiple installation (suom. multippeli-installaatio)


Useampi nettiplugin voi olla samanaikaisesti koneella, mutta tähän tulee varautua henkisesti jo silloin kun RBR:n asentaa ensimmäistä kertaa koneelle. Suositeltavaa (lue: välttämätöntä) kun on se, että kunkin pluginin tulisi sijaita kauniisti omassa RBR-kansiossaan, ja vain virallisilla patcheilla varustettua RBR-asennuskansiota voit monistaa vapaasti. Monistaminen tapahtuu luonnollisesti arvostetulla Copy-Paste -menetelmällä. Tämän jälkeen sovelletaan Rename-menetelmää, jossa tuoreet RBR-kansiokopiot uudelleennimetään nettipluginien mukaisesti. Selvyyden vuoksi.

Jos innostuit ajatuksesta juuri nyt tämän artikkelin myötä ja haluat monistaa jälkijunassa alkuperäistä RBR-asennuskansiotasi, se onnistunee kyllä. Siis välttämättä ei tarvitse peliä poistaa ja asentaa uudelleen tätä toimitusta varten. "Puhtaan" kansion monistaminen olisi toki ideaalia, mutta noin äkkiä ajateltuna on vaikea nähdä mahdollisesti esiin tulevia ongelmia - ainakaan kovin suuria sellaisia. Tietyt itseasennetut komponentit saattavat jonkin pluginin asennusvaiheessa pyyhkiytyä tai aiheuttaa jonkin asteista konfliktia jälkeenpäin. Yksi keino välttää ongelmat on ylimääräisten komponenttien poistaminen ennen nettipluginin asennusta.

On huomioitava myös että esim. RSRBR ja RBR-WORLd ovat massiivisia tuotoksia täydellisinä asennuksina. Kumpikin vie tahollaan noin 30 gigaa levytilaa ja ylikin. Czech Plugin vie jonkin verran vähemmän.

CAUTION! Kunkin pluginin asennusohjelmat on erilaisia, ja asennettaessa/päivitettäessä tulee olla erityisen tarkkana, mitä asennuskansiota installer oletusarvoisesti tarjoaa. Esimerkiksi Czech Pluginin kohdalla installerit saattavat kaivaa oletuskansion rekisteristä eli alkuperäisen RBR-hakemiston, joten tarkkana tulee olla. Muista aina varmistaa ja vaihtaa tarvittaessa!

DOUBLE CAUTION! RBR-Worldin asentamisessa toissijaiseen rbr-kansioon tulee huomioida se, että alussa se tulee asentaneeksi väkisinkin tiedostoja myös ensisijaiseen asennukseen. Seuraavat tiedostot asentuu väärään paikkaan ja tulee siirtää manuaalisesti haluttuun asennuskopioon:

- \Cars\Cars_wRBR.ini
- Plugins-kansiosta rbr-start.dll sekä tarvittaessa rbr_rx.dll, shifter.dll ja z.dll
- juuressa physics_bk_wRBR.rbz.