28.10.2012

FixUpin perusteet

4/2017: Uudelleenmuotoilua FixUpin version 2.9 pohjalta



Tämä artikkeli käsittelee WorkerBeen FixUp-pluginia, jota voisi luonnehtia RBR:n epäviralliseksi 1.03-patchiksi, mutta joka on kuitenkin kehittynyt ja laajentunut vuosien varrella aivan hillittömäksi kokonaisuudeksi. FixUpista on tosiaankin moneksi.

Lukuisat päivitykset ja niiden myötä esitellyt laajennukset ovat eittämättä tehneet tämän blogituksen ylläpitämisen jokseenkin järjettömäksi, sillä onhan FixUpin oma dokumentaatio kuitenkin varsin tyhjentävä ja selkokielinen. Näin uudelleenmuotoiltuna tämä artikkeli pysynee luettavissa, mutta kenties vain toistaiseksi.

Niihin kohtiin FixUpin säädöissä, jotka eivät kerro minulle omasta elämästäni yhtään mitään, suosiolla jätän ottamatta kantaa ja patistan lukemaan sen alkuperäisen readmen.



1. Lataa FixUp

2. Pura paketti RBR:n Plugins-kansioon.

3. Avaa pelihakemistossa sijaitseva RichardBurnsRally.ini. Kirjaa haluamasi arvot kohtiin XRes ja YRes. (Tarvittaessa muuta toki myös Fullscreenin arvo true:sta false:ksi.)

4. Käynnistä RBR. Tässä vaiheessa FixUp luo oman säätötiedoston FixUp.ini Plugins-kansioon ja haluttu kuvasuhdekin toimii. Sulje RBR.


_____________________________________________________



Seuraavaksi käyn läpi FixUp.inin arvoja pintapuolisesti niille, jotka eivät koskaan viitsi lukea readme-tiedostoja vaikka se olisi heidän omaksi parhaakseen. Seuraavat kohdat eivät ole tiedostossa esiintyvässä järjestyksessä, vaan pikemminkin yksiselitteisistä ei-niin-yksiselitteisiin. VSync-teemassa riittää kuitenkin pyöriteltävää, joten käsittelen ne tarkoituksella viimeisenä.



fullscreenWindow=1

- Hävittää ikkunamoodissa pelatessa "ikkunakoristeet" (sijoittaen pelin näytöllä vasenta yläkulmaa vasten). Ja mahdollistaa myös työpöydällä käynnin pelin ollessa päällä (tämä siis vain kun Fullscreen = false).



fixAspectRatio=1

Korjaa kuvasuhteen oikeaksi kaikissa tilanteissa. RBR:hän ei ilmestyessään tukenut muita kuin 4:3-resoluutioita.



headGasketDurability=1

- 0 tai 1 (default), 2-10 (kansipahvin kestävyys kaksin-kymmenkertainen). Etenkin B-ryhmäläisillä ja realistic damagella ajavat kohtaavat tämän ongelman enemmän kuin usein pitemmillä erikoiskokeilla. Valitettavasti tämän fixin todellinen hyöty on jokseenkin kiistelty, sillä raporttien mukaan esimerkiksi maksimiarvo ei muuttaisi oikeasti yhtään mitään. Kun tarpeeksi sitoo jarrulla, kansipahvin saa kyllä rikottua edelleenkin. 



centerMenu=1 (tai 0)

- Toiminnon selittäminen suorastaan huutaa screenshotien käyttöä, mutta olen liian laiska sellaiseen. Käytännössä centerMenu=1:n ideana on pitää valikot sekä HUD 4:3-tilassa, oli käyttämäsi resoluutio sitten mikä tahansa. Korjauksen merkitys on luonnollisesti sitä suurempi, mitä "laajempi" näyttö on. Eli siinä missä triple screenillä 1 on aivan ehdoton valinta, niin esimerkiksi 16:10-resolla merkitys 0:n ja 1:n välillä voi olla käyttäjälle yhdentekevä. Huomaa! 1 korjaa myös akuutisti ongelman, mikäli valikkotekstit eivät lainkaan näy. 



processor=0

- Lue readmestä kohta "Main Thread Processor". Pidä vaan oletusasetus kun et kuitenkaan ymmärtänyt mitään.



adaptiveFFB=0

- 0 = RBR:n orkkis-FFB, 1 = WorkerBeen Adaptive Force Feedback. AdaptiveFFB on orkkis-FFB:tä voimakkaampi mutta se vaatii myös koneeltasi enemmän. Uusinta uutta, mutta on hyvin yksilöllistä kokeeko AdaptiveFFB:n parempana vai ei, muuttujia tässä yhtälössä on luonnollisestikin joka lähtöön. AdaptiveFFB:tä käytettäessä olisi syytä pitää VSync-kohdat ykkösinä.



ffbBufferCycles=0

- AdaptiveFFB:hen sidottu optimointisäätö. Lue tarkempi selitys FixUpin readmestä, mutta seuraavassa yksinkertaistus:
0 (Paras adaptiveFFB, vaatii koneelta eniten joten suorituskykyongelmat mahdollisia.)
1 ("Ei-niin-paras" adaptiveFFB, kokeile mikäli 0 aiheuttaa ongelmia ruudunpäivitykselle jne.)
2 (Taas vähän huonompi FFB kuin 1:llä, mutta toisaalta parempi FPS.)
3 (Aletaan olla jo rajoilla, että yhtä hyvin adaptiveFFB:n voi ottaa pois päältä.)
4 (Unohda koko juttu...)



ffbMinFPS=58

- Tämä myös on Adaptive FFB:hen sidottu säätö. 58 on oletussäätö, ilmeisestikin "ihannesäätö" nimenomaan 60hz näytölle. Niiden, jotka haluavat käyttää Adaptive FFB:tä ja joilla on käytössä vähän paremman puoleinen 144hz näyttö, tulisi lukea FixUpin readme. Se voi osoittautua hyödylliseksi.



ffbDeadZone=0
ffbDeadZoneThreshold=0

- Säätö suunnattu direct drive -rattia käyttäville. Puurolla on köyhän miehen ratti, joten lue virallinen ohjeistus laskukaavoista ja suosituksista.



fixVSync=1
vSyncActive=1
soundRefreshRate=0

- Oletussäädöt ovat nämä, mutta koska simuisteille vSync on ollut ainakin noin perinteisesti - joskaan ei ehkä RBR:n osalta - lähinnä perkeleestä, tätä kannattanee vähän syvemmin pohtia. Etenkin nyt kun versioon 2.9 on lisätty soundRefreshRate, joka mahdollistaa vSyncin disabloimisen ilman kompromisseja äänien suhteen. WB suositteleekin nykyään kokeilemaan seuraavia säätöjä:

fixVSync=1
vSyncActive=0
adaptiveFFB=0
soundRefreshRate=60