Rallinuotit



HUOM! Yllä oleva kuva ei ole maailman totuus rallinuottitermeistä, vaan eräänlainen pohja josta voi omaa "nuottikieltään" lähteä muokkaamaan. 


Rallinuotit koostuvat kolmesta pääryhmästä:
- Kaarrejyrkkyydestä ja -suunnasta
- Lisämääreistä ja huomioista (nypyt, varot, huomiot, ajolinja...)
- Suoran pituudesta






VT-  100  n  OE>  pVE  =  Vasen täys miinus   100   nyppy   oikee eri kirraa   pitkä vasen eri

Suomeksi = vasen täydellä vauhdilla ajettava kurvi, 100 metrin suora, jonka päässä on nyppy, jonka jälkeen lähes heti alkaa oikea keskijyrkkä mutka, joka kiristyy. Välittömästi oikean kurvin jälkeen tie kaartaa yhtä jyrkästi vasemmalle pitkänä kurvina.
Alleviivaus kertoo kartanlukijalle, että kyseiset nuotit tulee lukea konekiväärityylillä yhteen putkeen, jotta ne ehtivät ajoissa kuljettajalle ennen seuraavaa mutkaa.



Pääosin nuotit jaetaan kuvaileviin ja numeraalisiin nuotteihin. Molemmat esimerkit löytyvät porridgen TFCDP-nuottimodista.

Suomalaisista huippukuskeista esimerkiksi Mikko Hirvonen käyttää kuvailevia nuotteja, kuten  ensimmäisessä kuvassa ne ovat esitetty. Tämä tarkoittaa sitä, että mutkat havainnollistetaan eri termein, kuten; Täys, Helppo, Eri, Koo, Nopee, Hidas, Serpo... Näistä löytyy eri kuskeilla hieman erilaisia versioita.

Mikko Hirvosen ja Juho Hännisen incar:





Numeraalisia nuotteja käyttää puolestaan J-M Latvala, eli mutkat jaotellaan numeroin nopeuden mukaan nopeimmasta hitaimpaan; 1,2,3,4,5,6,7... Toiset saattavat käyttää numeroita päinvastoin, eri määriä, tai mutkassa käytettävää vaihdetta nuoteissaan.

J-M Latvalan incar:





Neil Cole esittelee Ken Blockin, Sebastien Loebin ja Mikko Hirvosen nuottikielen.



Olkoonkin niin, että nuotit ovat jokaisen henkilökohtaisessa harkinnassa, miten ne haluaa ilmaista. Nuottien tekemisessä tulisi kumminkin pyrkiä mahdollisimman niukkaan merkkimäärään, jottei kuski huku informaatioon tai kartturilla mene kieli solmuun. Pääasia että kaikki oleellinen on reitin varrelta kirjattu ylös.

Lisätietoutta rallinuoteista löydät kertakaikkisen fantastisilta Kosunen Racing-kotisivulta, sekä pelkästään kartanlukijoihin ja nuotteihin omistautuneelta -nyttemmin tosin jo hylätyltä ja naamakirjaan siirtyneeltä, kuten trendi on-, FCDA - Finnish Co-Drivers Association-kotisivulta.





Ladattavat Vauhtimurojen rallinuotit:


Täältä löydät Vauhtimurojen tekemät nuotit. Toistaiseksi ladattavissa on ainoastaan porridgen mainioon TFCDP-nuottimodiin perustuvat nuotit, eli ns. original-pohjaiset nuotit. Nuotit toimivat siis original pelissä, sekä TFCDP-modissa, mutta pienen pieniä eroja löytyy näiden välillä;

Orig=TFCDP;
Bump=Nyppy
Maybe=Miinus

Porridgen toimituksellinen huomio: näin eittämättä oli vuoden 2012 versiossa, mutta nykyään TFCDP-modeissa Bump on "pomppu" ja Maybe on tyhjänä (ja itseasiassa takavuosina myös Jump taisi myös olla jotain ihan muuta kuin "hyppy", mutta muistini pätkii tältä osin.) Tämä kaikki tulee muistaa.

ASENNUS:

Nuotit asennetaan korvaamalla kyseisen pätkän alkuperäinen pacenotes.ini, RAR-tiedostossa sijaitsevalla pacenotes.inillä.




Ouninpohja (by Savo Stage Team)



EK: Lataa
Nuotit (by Rontti): Lataa TFCDP-versio




Mökkiperä 5km (by Savo Stage Team)





EK: Lataa
Nuotit (by Rontti): Lataa TFCDP-versio



Mökkiperä 14km (by Savo Stage Team)




EK: Lataa
Nuotit (by Rontti): Lataa TFCDP-versio



Ruuhimäki (by Savo Stage Team)



EK: Lataa
Nuotit (by Rontti): Lataa TFCDP-versio




Painaa (by Savo Stage Team)



EK: Lataa
Nuotit (by Rontti): Lataa TFCDP-versio




Tehdään tiettäväksi, että me Vauhtimurot ja Savo Stage Team ymmärrämme toisiamme. Voit seurata Savo Stage Teamia nassukirjassa seuraavista linkeistä (vaatii FB-tilin):