Klinikka

"Päivitetty" viimeksi 8.5.2021: "Pelissä väärä kääntösäde (Logitech-ratit)" poistettu vanhentuneena.


RBR yleisesti (käytetystä nettipluginista riippumatta)

RBR ei käynnisty lainkaan
RBR kaatuu käynnistettäessä
"Could not find any compatible Direct 3D devices. Richard Burns Rally will now exit."
"Could not initialize Direct3D. You may want to check..." / herja d3dx9_##.dll:n puuttumisesta
Pelin alkuvalikosta lähtien musta ruutu mutta äänet kuuluu
RBR:n epävakaus ASUS-äänikorteilla
Valikkotekstit eivät näy
Alt+Tab ei toimi kokoruututilassa
Pelin kaatuminen erikoiskoetta ladatessa (Visual C++ Run-time error -herjalla tai ilman)
Peli jäätyy/kaatuu kesken erikoiskokeen (Päivitetty 28.11.2020)
RBR kaatuilee Rally Seasonissa
Auto bugittaa Hot Seat Rallyssa (Multiplayer)
Controller Setup 1: RBR ei tunnista rattia
Controller Setup 2: RBR tunnistaa ratin ja polkimet, mutta ei ohjausta
Erikoiskokeella muutetut asetukset eivät tallennu
Ohjainasetukset eivät tallennu / Tallennetut ohjainasetukset katoavat
Ohjauspyörä tai polkimet toimivat väärinpäinperin
Invertoidut kontrollit 100%:ssa aina pelin käynnistyessä/peliin palatessa (Päivitetty 4.11.2020)
Virtuaalisen ratin "synkronointi"
Autossa ainoastaan peruutus- ja ykkösvaihde
Vaihteet eivät suostu vaihtumaan pienemmälle jos kierrokset ovat liian korkealla
Autojen ääniongelmat kootusti
Alhainen FPS tietyillä pikataipaleilla
Surkea FPS jonkin aikaa ek:n alussa ja/tai valikosta palatessa
Tahmea ruudunpäivitys 70 minuutin jälkeen (144hz näytöt)
BTB-pätkillä pakotettuna asvalttisäädöt tai väärät renkaat
BTB-pätkän sijasta latautuu sateinen Cote d'Arbroz
Maan/tienpinnan tekstuureja puuttuu osittain (sinisyys)
Tiessä mustia viivoja
Tuulilasinpyyhkimet välkkyvät sateella
Autossa harmaat lasit
Tallennettu replay ei käynnisty
Kartanlukijan nuotinluvussa ongelmia (Pacenote Pluginia käyttävillä)
Cote d'Arbroz I: Väärät nuotit
Peyregrosse-Mandagoutin lataamisessa menee koko vanhuus
Telemetriatiedostojen avaaminen gnuplot:lla
Listaus RBR:n huijauskoodeista ajopelihuijareille


Ainoastaan RBRTM:ssä esiintyvät ongelmat

Tournament Plugin kadonnut pelistä
"Connection failed, try again?"
"Data error"
"Wrong weather definition in TrackSettings.ini"
"Cant open file" Shakedown modessa
Tiettyä autoa ei valittavissa nettikisoihin
Ajanotto ei pysähdy maalissa → DNF
Monster Hill Climbin mysteeri?
"Not physics file from 1.02 version. Please use original physics file or..."
Yleisimmät kysymykset online-kisoihin liittyen


Vain RSRBR:ään liittyvät ongelmat

RSRBR-asennuspakettien tarkistaminen voirMD5-ohjelmalla
RSCenterin Menun tekstit ja kuvakkeet eivät ole kohdillaan
Peli jää pyörittämään autotallikuvaa edestakaisesti eikä valikko itsessään tule näkyviin
Manuaalivaihteet eivät toimi
BTB Country Pack -pätkä lataa Cote d'Arbrozin
Erikoiskokeiden tekstuurit menevät sekaisin (esim. soramodilla assutekstuurit)
Ini-tiedostoon tallennetut kamerasäädöt eivät säily (tiedosto korvautuu toisella)
RSCenterissä et pääse Public- tai Championship-osioon, esim. "error" tai "server error"
Public sessiossa herja "Download and Install Addon (....) for Public Sessions"
Depannage: ensisijaisen asennuskansion vaihtaminen skannausta varten
"Physics file is absent"




RBR yleisesti (käytetystä nettipluginista riippumatta)



Peli ei käynnisty lainkaan

Tässä otsikon kaltaisessa skenaariossa on siis kyse siitä, että käynnistettäessä peliä – joko sitten RichardBurnsRally_SSE.exen tai RBRCIT:n kautta – ei tapahdu lopulta yhtään mitään (ei edes herjanpuolikasta). Ja vastaavasti RSRBR:n yhteydessä, RSCenter tekee ensin tarvittavat valmistelut, kunnes ratkaisevalla hetkellä lataaminen vain keskeytyy ja siinä kaikki. Tällöin n. 95% varmuudella pääsyynä on Data Execution Prevention eli tuttavallisemmin DEP.

(Puhtaan modaamattoman pelin ei pitäisi DEP-ongelmaan törmätä ikinä, vaan vasta siinä vaiheessa kun peliä alkaa modata kaiken maailman plugineilla ja modeilla, Windows saattaa herätä siihen, että peliä olisi muokattu jollain ei-toivotulla tavalla ja katsoo siten tarpeelliseksi estää peliin pääsyn.)

Oli miten oli, seuraa ratkaisumalli:

RBR/RBRTM/RSF: Suorita RichardBurnsRally_SSE.exe järjestelmänvalvojana + lisää se poikkeuksena DEP-asetuksiin.

RSRBR: Suorita mieluusti kaikki asennuskansion exe-tiedostot (SSE, Alone, Public yms.) järjestelmänvalvojana + lisää ne poikkeuksiksi DEP-asetuksiin. TÄRKEÄÄ! Älä kuitenkaan lisää 64-bittisessä Windowsissa 7z.exeä poikkeukseksi.

Suorittaminen järjestelmänvalvojana: Klikkaa hiiren oikealla exe-tiedostoa → Ominaisuudet → Yhteensopivuus-välilehti → Täppi kohtaan Suorita tämä ohjelma järjestelmänvalvojana.

DEP-asetukset: Kirjoita Windowsin hakuun "sysdm.cpl" (ilman lainausmerkkejä) ja suorita se → Lisäasetukset-välilehdellä mene Suorituskyvyn asetuksiin → Tietojen suorittamisen estäminen -välilehdellä täppi kohtaan Ota tietojen suorittamisen estämistoiminto käyttöön kaikille ohjelmille ja palveluille paitsi seuraaville ja lisää halutut .exe-tiedostot listalle.

Huomio! Todennäköisesti konetta ei tarvitse käynnistää uudelleen jotta muutokset tulisi voimaan, mutta voi olla syytä kokeilla sitäkin, mikäli asiantila ei välittömästi parane.



RBR kaatuu käynnistettäessä

Erona ensimmäiseen opinkappaleeseen on se, että peli kaatuu yleensä jonkin selvän herjan kanssa ennen profiilin valintaruutua, herjana voi olla joko RichardBurnsRally_SSE.exe has stopped working tai sitten Visual C++ Run-time Library -tyylinen ilmoitus. Peli voi toki myös kaatua ilman varsinaisesta herjaa, esimerkiksi ns. valkoisen ruudun kautta. Vaikka on pienenpieni mahdollisuus, että syynä olisi tällöinkin jo edellisessä opinkappaleessa mainittu DEP (herjan olemassaolo ei siis täysin eliminoi sitä mahdollisuutta), ensisijaisesti tulisi kuitenkin tarkastella ihan muita tekijöitä, kuten esimerkiksi juuri asennettua pluginia (kenties todennäköisin) tai modia...

Eli mikäli epäilet vaikka pluginia, sellainen on helppo varmistaa pelkästään disabloimalla se (tiedostopäätteen uudelleennimeäminen *.dll → *.no on aina toimiva keino), ja sen jälkeen käynnistämällä peli uudelleen. Riippuen pluginista, kyse voisi olla vain puuttuvista tiedostoista pluginin omassa alikansiossa, jolloin pelkästään pluginin uudelleenasennus saattaa ratkaista ongelman maagisesti (mutta tällaisessa näennäisen absurdissa tilanteessa kannattaa tiedostaa myös käyttämänsä pakkausohjelman laatu ja ikä). Jos taas vaikuttaa, ettei mistään mainitun kaltaisista ongelmista voi olla kyse, niin sitten voit siirtyä eliminoimaan DEP:n mahdollisuutta.

Tämän nollablogin jälkeen on varmaan selvää, että ongelman korjaaminen saattaa vaatia korkeamman ymmärryksen lisäksi vähän oma-aloitteisuuttakin eikä kukaan satunnainen blogisti voi suinkaan käydä kaikkia teoreettisia mahdollisuuksia läpi.



"Could not find any compatible Direct 3D devices. Richard Burns Rally will now exit."

Yksi näyttö: RichardBurnsRally.ini-tiedostoon on asetettu liian suuri resoluutio suhteessa näyttösi maksimiresoluutioon, korjaa oikeaksi (XRes ja YRes).

Useampi näyttö: Kuten varmaan arvaat, toisin kuin muutamissa uudemmissa autonajopeleissä, RBR:ssä ei ole sisäänrakennettua tukea useamman ruudun setupille, joten NVIDIA Surroundin/AMD Eyefinityn tai jonkin vastaavan softaratkaisun käyttö on välttämättömyys.



"Could not initialize Direct3D. You may want to check..." / herja d3dx9_##.dll:n puuttumisesta (##=numero)

Lataa ja asenna tiedostokokoelma suoraan Microsoftilta. (Huomaa, ettei lataamasi directx_Jun2010_redist.exe itsessään vielä asenna mitään, se ainoastaan purkaa asennusohjelmatiedostot haluamaasi väliaikaiseen paikkaan. Varsinainen asennus aloitetaan käynnistämällä DXSETUP.exe.)



Pelin alkuvalikosta lähtien musta ruutu mutta äänet kuuluu

Pelin exe-tiedoston Ominaisuudet → Yhteensopivuus-välilehti (Compatibility) → ruksi kohtaan Poista käytöstä työpöydän sommittelu.



RBR:n epävakaus ASUS-äänikorteilla

RBR tapaa jäätyä toistuvasti ja lopulta kaatua mikäli ASUS:n oma GX-moodi on käytössä. Tämän pahamaineisen ominaisuuden ottaminen pois päältä pitäisi riittää.

Toissijainen tapa korjata tämä kyseinen oireyhtymä on ottaa käyttöön SoftwareAudio RBR:n puolelta (RichardBurnsRally.ini: UseSoftwareAudio = true).



Valikkotekstit eivät näy

Valikkotekstien korjaamiseksi muilla kuin orkkispelin tukemilla 4:3-resoluutioilla tulee sinulla ensinnäkin olla FixUp asennettuna ja sen luomassa FixUp.inissä rivi centerMenu=1 (mikä onkin FixUp:n oletusasetus). Huomaa kuitenkin, että centerMenu-asetuksella ja sen muuttamisella on sivuvaikutuksensa mittariston sijaintiin. Tarvittaessa voit käyttää dashin uudelleensijoitteluun esim. Pacenote Pluginia. Lue asiaankuuluva ohjeistus misc.rbz:aa käsittelevästä artikkelista.



Alt+Tab ei toimi kokoruututilassa

Pääset kyllä kerran ulos pelistä, mutta takaisin et enää pääse. Tämä on normaalia, sillä RBR:ssä voit alt+tabailla ainoastaan ikkunamoodissa (RichardBurnsRally.ini: fullscreen=false).



Pelin kaatuminen erikoiskoetta ladatessa (Visual C++ Run-time error -herjalla tai ilman)

Ihan ensiksi on syytä tehdä selväksi, että Visual C++:n kanssa näillä jutuilla ei ole mitään tekemistä. Ja toiseksi, alt+tabailu latausruudun aikana voi helposti kaataa pelin, joten kunnioittakaa peliä! #RespectRBR

Puuro on kuullut, että on jotakuinkin kolme tapaa miten RBR kaatuu latausruudun aikana: 1) Lataus jäätyy noin 25%:ssa ja mitä tahansa näppäintä painamalla peli sulkeutuu; 2) Visual C++ Run-time error -herja lukuisine herjoineen; ja 3) lataus stoppaa 50% vain koska olet unohtanut viedä tarvittavan model-kansion \Cars:iin (oikeastaan kaikki ongelmat jotka alkavat 50%:sta voidaan katsoa liittyvän nimenomaan autoihin). Lisäksi joitain variaatioita näistä saattaa olla olemassa, mutta niistä Puuro ei tiedä mitään, sillä RBR ei ole tähänkään päivään mennessä kaatunut.

Yleisesti ottaen, kaikessa yksinkertaisuudessaan, syy piilee joko erikoiskokeessa tai autossa. Tai molemmissa. Tai jossain ihan muussa!

Erikoiskokeet (offline + online): Erikoiskokeista johtuvat kaatumiset liittyy pääasiassa puutteellisiin tekstuureihin, jolloin tietyt tienpinta- ja säävalinnat eivät toimi lainkaan. Näissä tapauksissa ek:n uudelleenasennus tuskin auttaa paskaakaan, vaan pikemminkin on syytä tarkistaa mikäli ek:lle on julkaistu epävirallisia korjauspaketteja: joko täältä tai tuolta, sekä Puy du Lacille tästä. Huomaa, että mistään fixauksista ei ole kuitenkaan apua sellaisissa nettiralleissa, joissa promoottori on jo lähtökohtaisesti speksaillut väärät parametrit (esim. RBRTM:ssä pelkästään Show retired cars:a tutkailemalla voi vetää omia johtopäätöksiä.)

Autot: Mikäli muut autot toimivat samalla erikoiskokeella, ja toisaalta sama auto ei missään muuallakaan, kaikkein todennäköisimmin syy piilee autoon modatussa skinissä. Voit varmistua tästä vaikkapa uudelleenasentamalla modelin RBRCIT:llä. Toki vika saattaa sijaita jossain asiaan liittyvässä ini-tiedostossa esim. kirjoitusvirheen muodossa, olkoonkin että RBRCIT:ä käytettäessä moiset virheet ovat miltei mahdottomia. Huom! Skineihin liittyen kannattaa opetella ulkoa erikseen kirjailtu opinkappale.

RBRvr + Pacenote Plugin: Tämänkin kombon tiedetään kaatavan peliä tehokkaalla prosentilla, sillä nämä eivät ole ihan mutkattomasti yhteensopivia. WorkerBee lisäsi kuitenkin Pacenote Pluginin versioon 1.11.0.11 toimivan ratkaisun: VR:n ollessa käytössä, tulee Pacenote Pluginin käyttöliittymä ottaa pois päältä (PaceNote.ini: enableGUI=1 → enableGUI=0). Eli vaikkei pluginia voikaan tällöin käyttää, nuotit toimivat silti halutusti ja ennen kaikkea RBR ei tule kaatumaan näiden takia. (Jatkuva "moodista" toiseen vaihtaminen manuaalisesti on tietenkin kestämätöntä, ja siksi suosittelemmekin käyttämään generic mod enablerin kaltaista sovellusratkaisua.) Huomio! Muita RBRvr:ään liittyviä ongelmia voi yrittää ratkoa näiden vinkkien avulla.

Rikkinäiset orkkismoottoriäänet (.eng): RBR:hän on tunnetusti viimeistelemätön peli monellakin tapaa ja yksi merkillisimmistä ja turhimmista tätä kuvastavista piirteistä on se, että puolet pelin mukana tulevista eng-tiedostoista kaataa pelin jo EK:n latausruudussa. Seuraavat moottoriäänet eivät toimi: bubbla, fiat, Saxo ja vaux (voit huoletta poistaa nämä kansiosta \Audio\Cars). Loput eli subaru, subaru2, mitsu ja test (joka on käytännössä sama kuin subaru) toimivat. Koska orkkisäänet eivät kummoisia ole, voit laajentaa valikoimaa mm. seuraavista lähteistä: Nanamiso (joukossa tosin myös modeja vääriin peleihin!) / MEGA (pitkälti samat Nanamison modit, mutta kattava kokoelma joka tapauksessa).



Peli jäätyy/kaatuu kesken erikoiskokeen

(11/2020: Tekstiin lisätty kohta 2 heartbeat60:n antamien uusien tietojen pohjalta, kiitos!)

Jos jätetään joidenkin antivirusohjelmistojen tai Windows 10:n ominaisuudet (joiden haittavaikutuksia voi varmaan helpoiten välttää käyttämällä ikkunamoodia, mutta vallankumouksellisesti myös rukkaamalla niiden asetuksia) huomiotta ja keskitytään pelkästään RBR:ään, syy saattaa löytyä seuraavista:

1) Äänistä kuten vaikkapa yksittäisestä efektistä tai kartturin nuotista, useimmiten itseaiheutettu ongelma modaillessa. Esimerkiksi kartturimodi kaataa pelin, mikäli jostain nuotista puuttuu kokonaan Snd0:n määritys. Viallinen nuotti on helppo paikallistaa ja korjata, koska peli kaatuu käytännössä aina samassa paikassa.

2) Joillakin pelaajilla kaatumista tai jäätymistä saattaa esiintyä tietyillä ei-orkkiserikoiskokeilla (tunnettuja esimerkkejä GB Sprint Extreme ja Swiss) mikäli pelaa RBR:ää ilman VSyncia tai käyttää erityisiä "partikkelimodeja". Ongelmia ei välttämättä esiinny jokaisella ajokerralla.



RBR kaatuilee Rally Seasonissa

Jos jätetään nyt huomiotta itsestäänselvyydet, mitä tulee kuskien tilastojen editointiin, niin sen verran tiedetään, että Generic-kansion sisälmysten modaaminen Rally Seasonin ollessa kesken ei ole suositeltavaa, sillä Season tapaa kaatuilla jatkuvalla syötöllä siitä eteenpäin. Ongelma poistuu ainoastaan aloittamalla kokonaan uuden kauden. (Yhtä lailla on täysin mahdollista, että minkä tyyppinen modaaminen tahansa kesken kauden saattaa osoittautua riskialttiiksi, oli kyse sitten vaikkapa auton tai pelkästään skinin vaihdosta, mutta tämä on siis silkkaa arvuuttelua.)

Päivitys 3/2019: Parin vuoden ajaksi Rally Season sairastui pahalaatuiseen epävakauteen, mutta toivottavasti FixUpin version 3.1 myötä nuo ongelmat ovat takanapäin. Täällä Vauhtimurojen päämajassa tätä tuskin tullaan kuitenkaan ikinä todentamaan erikseen.



Auto bugittaa Hot Seat Rallyssa (Multiplayer)

Joidenkin modelien – fysiikkaversiosta riippumatta – tiedetään törmäävän ongelmiin kuten katoaviin renkaisiin jossain vaiheessa Hot Seat Rallya. Vuosia sitten WorkerBeekin luonnehti näitä perustavanlaatuisia RBR-ongelmia korjauskelvottomiksi. (Hot Seat Stagen pitäisi kuitenkin toimia ihan normaalisti millä tahansa modiautolla.)



Controller Setup 1: RBR ei tunnista rattia

Näissä tilanteissa ensimmäinen vastaansanomaton menettely on asentaa DirectX End-User Runtimes (June 2010). Riippuen käytetystä ratista, pelin mukana tarjoiltavat DirectX-tiedostot eivät välttämättä riitä (puhumattakaan "RBR-versioista", jotka eivät asennuta edes niitä). Jos ongelmat jatkuvat, eikä edes toiseen usb-porttiin vaihtaminen tuota positiivista lopputulemaa, voit aina kokeilla Microsoft DirectX Diagnostic Toolia (kirjoita dxdiag Windowsin hakuun), mutta tähän tuskin tarvitsee turvautua.

(Huomaa, ettei lataamasi directx_Jun2010_redist.exe itsessään vielä asenna mitään, se ainoastaan purkaa asennusohjelmatiedostot haluamaasi väliaikaiseen paikkaan. Varsinainen asennus aloitetaan käynnistämällä DXSETUP.exe.)



Controller Setup 2: RBR tunnistaa ratin ja polkimet, mutta ei ohjausta

Syystä tai toisesta, joillain rateilla ohjauksen määritys on huomattavasti vaikeampaa kuin toisilla (erityisesti Fanatec-ratit tuntuvat "kunnostautuvan" tällä osa-alueella). Tällöin ohjaus tunnistuu vain mikäli saa käännettyä ääriasennosta toiseen tarpeeksi nopeasti. Joten helpottaakseen tätä toimenpidettä, kannattaa ratin kääntöaste asettaa väliaikaisesti sopivan pieneksi (vaikka 180°). Toimii joka kerta.



Erikoiskokeella muutetut asetukset eivät tallennu

Näin sen kuuluu ollakin, sillä kesken erikoiskokeen tehtäviä muutoksia asetuksiin ei missään vaiheessa tallenneta profiiliin (kuten MULLIGATAWNY). Eli ainoa tapa tehdä pysyviä muutoksia asetuksiin on muuttaa niitä pelin päävalikon Optionsissa.

RSRBR: RSCenterin osalta tuo edellinen tarkoittaa tietenkin sitä, että muuttaaksesi asetuksia pysyvästi sinun tulee tehdä halutut muutokset nimenomaan SSE-moodissa eli Go- ja RSRBR-moodit eivät kelpaa.



Ohjainasetukset eivät tallennu / Tallennetut ohjainasetukset katoavat

(Aivan ensiksi tulee erottaa yllä mainittu perusominaisuus ja tässä kappaleessa käsiteltävät dramaattisemmat ongelmat toisistaan!)

Maailmalta tunnetaan tapauksia joissa kontrollit eivät ole tallentuneet lainkaan profiiliin, mikäli työpöydän pikakuvake on linkitetty RichardBurnsRally_SSE.exe:n sijasta RichardBurnsRally.exe:en. Joten ymmärrä aina tehdä pikakuvake suoraan *_SSE.exe:stä. (Tämä ei tietenkään koske RBRCIT:n kautta pelin käynnistäviä!)

Jos pelaat ikkunamoodissa ja tallennetut kontrollit tapaavat kadota täysin peliin palatessa, kannattaa mennä SavedGames-kansioon, ja poistaa ohjainasetukset sisältävä tiedosto pfPROFIILINIMI.acm ja sen jälkeen kalibroida kontrollit uudelleen pelissä. Ja koska ongelma on osunut kohdalle kerran, se osunee kohdalle toistekin, joten voit aina kokeilla acm-tiedoston muuttamista read-only:ksi jahka olet tallentanut ensin kaikki ohjainasetukset uudelleen.



Ohjauspyörä tai polkimet toimivat väärinpäinperin

Avaa pelin asennuskansiosta input.ini ja suorita tarvittavat invertoinnit eli false → true. Mikäli sinun tarvitsee kääntää FFB:n suunta, sen valinta löytyy erikseen pelistä (ei sinänsä, että kenenkään olisi koskaan tiettävästi tarvinnut kääntää FFB:tä). Huomioi kuitenkin samalla seuraava opinkappale.



Invertoidut kontrollit 100%:ssa aina pelin käynnistyessä/peliin palatessa

(Huom! Tämä ikiaikainen RBR-bugi on nyt korjattu mika-n:n toimesta osana hänen fantastista NGPCarMenu-pluginiaan.)

Tämä on siis täysin normaalia RBR:ssä eli invertoituja kontrolleja joutuu "normalisoimaan" käyttämällä niitä ensimmäisen ek:n lähdössä (tai pelin Controller Setupissa). Sama ongelma toistuu myös peliin palatessa ikkunamoodissa eli kesken tärkeän erikoiskokeen emme suosittele Discordin pakkomielteistä tarkistamista.



Virtuaalisen ratin "synkronointi"

Pelin rattianimaation oletusasetus on vaivaiset 60 astetta (center-to-lock), mutta voit helposti editoida sen haluamaksesi editoimalla LM_Driver.ini:ä. Pura kyseinen tiedosto Misc.rbz:sta Misc-kansioon (luo kansio jos puuttuu) → ota tiedoston ominaisuuksista read-only pois päältä → editoi riviä Max Steeringwheel degrees ja tallenna. (Voit lukea lisää parista muustakin Misc.rbz:n tiedostosta sille omistetusta artikkelista.)

Vaihtoehtoinen ja hardcoren parissa suositellumpi ratkaisu on tietenkin piilottaa virtuaalinen ratti häiritsemästä rallin ajoa (helpoiten RBRCIT:llä, mutta tarvittaessa onnistuu myös manuaalisesti).



Autossa ainoastaan peruutus- ja ykkösvaihde

Ote tämänhetkisestä ReadMe.PhysicsNG.txt: "Only genuine NGP cars will work with [NGP6] plugin. All other cars are limited to using only reverse and first gear." Eli NGP6-pluginilla voit käyttää ainoastaan WorkerBeen virallisia NGP6-julkaisuja. Kolmansin sanoin:

- RBRCIT:ssä et voi enää laajentaa autovalikoimaa omatoimisesti sekoittamalla NGP- ja orkkisfysiikoita, missä nyt ei varsinaisesti mitään mieltä ollut aiemminkaan.

- Samasta syystä RBR:n orkkisautot (autoluokka Original RBRCIT:ssä) eivät toimi myöskään enää, koska ne eivät sisällä NGP-fysiikoita.

Kumpikin ylläolevista skenaarioista johtaisi pikataipaleella seuraavaan NGP:n showRevision:n virheviestiin:

Next Generation Physics rev. ### INACTIVE !!! (required rev. ###) NO GENUINE NGP CAR

Jos tämä kuitenkin tapahtuu autolla, joka oikeasti on NPG6-valikoimassa, päivitä RBRCIT:ssä carList.ini ja kaikki jo asennetut fysiikat (Update carList.ini + Update All Existing Physics) ja sen jälkeen testaa lisäämällä sama auto uudelleen. Joissain monimutkaisemmissa tapauksissa nämä toimenpiteet eivät kenties riitä, mutta turha tuhlata tilaa netistä käymällä läpi kaikkia teoreettisia mahdollisuuksia. (Kerrankin eräs RBR-yhteisön arvostettu jäsen kertoi korjanneensa ongelman lataamalla modelin uudelleen, mutta testattuani asiaa sittemmin käyttämällä tyystin väärää modelia autossa ilman mitään ongelmia, en ole vakuuttunut kyseisestä ratkaisumallista.)



Vaihteet eivät suostu vaihtumaan pienemmälle jos kierrokset ovat liian korkealla

Pelin omista asetuksista (Options >> Gears) Gear protection → off.



Autojen ääniongelmat kootusti

(Huom! Osa alemmista kappaleista on kirjoitettu ennen FMOD-aikakautta.)

FMOD- ja orkkisäänet kuuluvat samanaikaisesti: Pelin oman Engine volumen tulee aina olla täysillä, muuten väliotsikon mukainen oirehdinta saattaa nostaa päätään. FMOD-äänien osalta voimakkuuksia voi muokata autokohtaisesti esim. RSF Launcherilla.

Renkaat "liukuvat" suorallakin tiellä: Avaa \Plugins\FixUp.ini ja aseta soundRefreshRate:n arvoksi vaikka 60 (järkevä skaala 30–90). Sehän on sanomattakin selvää, että mikäli VSyncin ottaa pois päältä, soundRefreshRate:n käyttö on pitkälti pakollista, mutta syystä tai toisesta yksittäisillä pelaajilla mainittua ääniongelmaa esiintyy jopa silloinkin, kun VSync on käytössä.

Moottoriäänet muuttuvat valikossa käydessä tai käyttäessä Pacenote Pluginia: Siirrä Plugins-kansiosta eq_mix.dll pois. Suoraan sanottuna emme tunne kyseisen pluginin alkuperää, mutta tunnetusti sitä on jaeltu esim. RSRBR:n mukana. Valitettavasti se ei kuitenkaan ole ihan kaikilta osin yhteensopiva Pacenote Pluginin kanssa.

Kaikuva/säröytyvä blow-off valve: Tavallisesti tämän aiheuttaa osalla pelaajista audio.inin NumberChannels-asetuksen muuttaminen noin 64:ksi tai korkeammaksi, ja palauttaminen takaisin 0:ksi taas korjaa ongelman helpoiten (pelkästään alentaminenkin saattaa auttaa asiaa). Tiedän, että eräs RBR-yhteisön arvostettu jäsen tunnetusti suosittaa NumberChannels:n säätämistä ties minkälaisista dokumentoimattomista syistä, mutta omat ylimalkaiset Audacitylla nauhoitetut testit puoltavat ennemminkin näkemystä, että kyseessä on yliarvostettu asetus ja defaultilla (0) kuulunee kaikki samat elementit ja tuskin mitään jää pois. Tämä kuitenkin riippuu varmasti monesta muuttujasta, joten asiaa olisi varmaankin syytä tutkia hartaammin.

Rikkinäiset orkkismoottoriäänet (.eng): RBR:hän on tunnetusti viimeistelemätön peli monellakin tapaa ja yksi merkillisimmistä ja turhimmista tätä kuvastavista piirteistä on se, että puolet pelin mukana tulevista eng-tiedostoista ei edes toimi ja kaataa pelin jo EK:n latausruudussa. Seuraavat moottoriäänet eivät toimi: bubbla, fiat, Saxo ja vaux (voit huoletta poistaa nämä kansiosta \Audio\Cars). Loput eli subaru, subaru2, mitsu ja test (joka on käytännössä sama kuin subaru) toimivat. Koska orkkisäänet eivät kummoisia ole, voit laajentaa valikoimaa mm. seuraavista lähteistä: Nanamiso (joukossa tosin myös modeja vääriin peleihin!) / MEGA (pitkälti samat Nanamison modit, mutta kattava kokoelma joka tapauksessa).

NGP6: Moottorin NOLOAD-ääni hiljaisempi kuin ennen: Tämä pitää paikkaansa, kyseessä on tarkoituksellinen ominaisuus.

NGP-autojen kolina: Suorastaan liian pitkään vallalla oli oletus, että orkkissäädöillä NGP-autot pohjaisivat herkästi pomppuisemmilla asvalttiteillä, mutta oikeammin aiheutuva kolina on peräisin bump stopsista. No oli miten oli, mikäli et itse säädä autoja ja haluat vain päästä eroon ärsyttävästä äänestä, voit imuroida Kaderabekin modauksen ja purkaa sen tiedostot kansioon \Audio\Impact\Ranged. (Säätöinssien olisi kuitenkin hyvä varmuuskopioida alkuperäiset tiedostot 00.wav – 03.wav, sillä valitettavasti RBR käyttää samoja ääniä sekä bump stopseihin että pohjaamiseen.)



Alhainen FPS tietyillä pikataipaleilla

"Tietyillä" viitataan nyt erityisesti natiiviformaatin erikoiskokeisiin kuten Swiss I + II (III ja IV ovat ok), Fernet Branca ja Verkiai, mutta seuraavat huomiot pätevät myös muihin vastaavanlaisiin tuotoksiin.

RBR:ssä kaksi suurinta ruudunpäivityksen vihollista – jos ei oteta lukuun FixUpin AdaptiveFFB:ä – ovat Dynamic Car Reflections (joka tunnetaan paremmin UseCubicEnvironmentMaps-rivistään RichardBurnsRally.ini:ssä) sekä kuskikameran (cam_internal) tärinä. Kummankin vaikutus on yleisesti ottaen yhtä negatiivinen, mutta luonnollisesti yksinkertaisinta on "falsettaa" edellinen (turhake) ja harkita jälkimmäistä ainoastaan, mikäli oikeasti haluat staattisen sisäkameran tai haluat jostain kumman syystä säilyttää nuo "dynaamiset heijastukset". (Helpoin tapa staattisen sisäkameran käyttöönottoon löytyy NGPCarMenu:sta.)

Voit toki halutessasi suorittaa molemmat toimenpiteet, mutta tehdään tiettäväksi se, että ruudunpäivitykseen siitä ei saa lisähyötyä (ainakaan mainituilla pätkillä), ja jos saisikin, juteltaisiin joka tapauksessa suhteellisen mitättömästä edusta.

Toinen, joskin verrattain merkityksettömämpi optimointimenetelmä on perinteisesti ollut auton varjojen poistaminen (RichardBurnsRally.ini: RenderCarShadow=false, lisää rivi tarvittaessa), jolla pätkästä riippuen voi tosiaan saada hieman sulavoitettua pyörimistä, mutta varsin merkillisesti – ja puuro voi olla väärässäkin – Fernet Branca osoittautuu tässäkin mielessä poikkeukselliseksi, sillä ilman auton varjoja sen pyöriminen itseasiassa heikkenee! Siis miten näin voi edes olla, mutta lukijan voi olla syytä testata tätä itse omalla laitteistollaan.

(Muista testatessa se, että Crisp Clear:n sijasta kannattaa hakea oman hardwaren rajoja mieluummin Heavycloud Heavyrain:n kaltaisilla Sky-vaihtoehdoilla, sillä ne ovat jokseenkin "raskaampia".)



Surkea FPS jonkin aikaa ek:n alussa ja/tai valikosta palatessa

Tämä ongelma, jossa FPS palautuu ns. normaalille tasolleen ajan kanssa (jopa 10–20 sekuntia), liittyy vain ja ainoastaan AdaptiveFFB:hen. Ihan ensiksi AdaptiveFFB:stä pitää tehdä selväksi pari asiaa: 1) Sitä ei ole todellakaan suositeltavaa käyttää ilman VSyncia, ja 2) ffbBufferCycles-asetuksesta voi joutua tinkimään (0→1→2), vaikka kokisikin omistavansa kelvollisen pelikoneen. Mutta tiettävästi – viitaten siis yksittäisiin raportteihin, joista kokonaiskuvan muodostaminen on eittämättömän vaikeaa – on mahdollista, ettei edes VSync:n käyttö ja ffbBufferCyclesin nostaminen välttämättä paranna asioiden tolaa millään tavalla, ja tällöin kyse lienee vain siitä, ettei AdaptiveFFB:tä tiettävästi ole tarkoitettu muutenkaan käytettäväksi korkeamman virkistystaajuuden näyttöjen kanssa (120hz tai parempi), ja tätä taustaa vasten olisi varmaankin parempi vain luovuttaa ja vaihtaa takaisin lukuisia palkintoja kahmineeseen orkkis-FFB:hen.

Ei ole maailmanloppu se.



Tahmea ruudunpäivitys 70 minuutin jälkeen (144hz näytöt)

Vastuuvapauslauseke: Puuro on sepustanut seuraavan kokonaan muistista, ihan silkkaa ylimielisyyttään, saattaa siksi sisältää epätarkkuuksia. Voit käydä kuitenkin lukemassa alkuperäisen raportin ja sitä seuranneen keskustelun GVRC:stä.

Tämä on tunnettu NGP6:ssa havaittu ongelma, jonka korjaamiseksi WorkerBee lisäsi NGP-pluginin versioon 6.3 uuden asetuksen physicsUpdateRate (RichardBurnsRally.ini), lue tarkemmat tiedot ReadMe.PhysicsNG.txt:stä.

Valitettavasti tämä korjaus ei kuitenkaan välttämättä johda tyydyttävään ratkaisuun, sillä vaikka physicsUpdateRate:n nostaminen esim. 150:een (tai ylipäänsä mihinkään joka on enemmän näyttösi virkistystaajuus) eittämättä poistaa 70 minuutin bugin, se saattaa vastavuoroisesti aiheuttaa toisentyyppistä ruudunpäivitysoirehdintaa, joka alkaisi heti pelin käynnistyttyä. Onko siis ylipäätään mahdollista löytää laitteistollesi sopiva arvo, jolla pääsisit eroon kummastakin ongelmasta? Ehkä. Mutta voi olla paras varautua pettymykseen ja opetella elämään alkuperäisen ongelman kanssa, mikä ei tietenkään ole välttämättä ihan helppoa tietyillä nettiplugineilla, joissa pitempiä legejä olisi kuitenkin ajeltava läpi yhdellä istumalla. Promoottorien tulee ehkä kiinnittää huomiota tähän seikkaan tulevaisuudessa.

Kaikki 144hz:n näytön omistajat eivät kuitenkaan tiettävästi edes kärsi tästä 70 minuutin bugista, ja jos olet kiinnostunut testaamaan tätä omalla laitteistollasi, muista ettei sinun sentään tarvitse aktiivisesti pelata RBR:ää ensimmäistä tuntia vaan anna pelin pyöriä rauhassa taustalla.



BTB-pätkillä pakotettuna asvalttisäädöt tai väärät renkaat

Mikäli TrainingDay on asennettuna RBR_RX:n kanssa samanaikaisesti, RBR_RX ei pysty lainkaan lataamaan sora- ja lumisäätöjä kuten pitää, vaan jokaiselle pätkälle latautuu oletuksena assusäädöt. Siksi sinun tulee vähintäänkin ottaa TrainingDay pois käytöstä väliaikaisesti (esimerkiksi uudelleennimeämällä TrainingDay.dll → TrainingDay.no).

On oletettavaa, että mahdolliset rengasvalintaongelmatkin poistuvat ainakin vanilla- ja RBRTM-asennuksista jo mainitulla menettelyllä, mutta mikäli peli heittää edelleen satunnaisesti mutta häiritsevän usein assurenkaat alle sora- tai lumipätkillä, asiaan auttanee viimeistään pieni työkalu nimeltään RBRWRONG+TYRE (by Racer_S), joka asennetaan RBR-hakemiston juureen. Käynnistä ohjelma, valitse halutut renkaat ja jätä päälle RBR-session ajaksi. Käytännöllistä? Ei tietenkään.



BTB-pätkän sijasta latautuu sateinen Cote d'Arbroz

(Tämän perustavaa laatua olevan RBR_RX-bugin saattoi tietoisuuteemme itse Keeb, kiitos!)

Otsikon kaltainen ongelma ilmenee, mikäli Quick Rallyn tai RBRTM:n puolella ajaa mitä tahansa ek:ta nimenomaan sateella (eli Random/Bad weather) ja sen jälkeen siirtyy RX-pluginin puolelle ajamaan BTB-pätkiä. Kannattaa huomata, että ilman pelin uudelleenkäynnistystä ongelmasta ei pääsekään eroon mitenkään muuten kuin käymällä uudelleen joko Quick Rallyn tai RBRTM:n puolella käynnistämässä mikä tahansa pätkä Good Weather:lla.

Tässä yhteydessä on muuten syytä huomauttaa, etteivät edellä kuvatut siirtymät pluginista toiseen olleet edes mahdollisia ennen mika-n:n mullistavaa NGPCarMenu-pluginia.



Maan/tienpinnan tekstuureja puuttuu osittain (sinisyys)

Kyse on siitä, että erikoiskoe ei tue kovin hyvin low-asetusta, mitä tulee Render qualityyn. Nosta siis graffojen laatua tältä osin. Tunnettuja esimerkkejä tällaisista erikoiskokeista ovat Northumbria, Undva ja Bruchsal-Unteröwisheim.



Tiessä mustia viivoja

Lainaus pelin 1.02-päivityksen readme:stä: "The black lines appearing on the road is caused by the users forcing the driver to use AF (Anisotrophic Filtering) and/or FSAA (Full Scene Anti-Aliasing). By default it is set to be application controlled, which the game works fine with. This can have other graphical side effects, such as poor looking fonts and 2D graphics, because if you force to use these techniques they are applied to everything that is rendered instead of the application selecting where to use it. Also it does degrade the performance."

Sama mutkia leikaten suomeksi: Näytönohjaimen asetuksista ei todellakaan kannata pakottaa mitään graafisia "parannuksia", sillä RBR on mykistävän kaunis peli ihan tehdasasetuksilla. (Saattaa olla, että tämä otsikonmukainen ongelma koskee kuitenkin vain NVIDIA-näytönohjaimia.)



Tuulilasinpyyhkimet välkkyvät sateella

Näin tosiaan käy kun FixUp:lla disabloi vSyncin (vSyncActive=0), sellaista se on. Pyyhkimet voi halutessaan poistaa esimerkiksi RBRCIT:llä (vaikka kaikista autoista oletusarvoisesti) tai vaikka sitten yksittäisen auton oman ini-tiedoston kohdista [i_wiper_r] ja [i_wiper_l]: Switch = false → true.



Autossa harmaat lasit

Ei todellakaan jokapäiväinen ongelma, sillä tämä edellyttää paitsi suurikokoisia tekstuuritiedostoja niin tämä rajoittuu tiettävästi kuitenkin vain tietyille pikataipaleille (Shurdin ja Ouninpohja ovat tunnettuja esimerkkejä). Oli pikataipaleiden pituus sitten merkitsevä muuttuja tai ei, joka tapauksessa todelliset syyt ongelmalle ovat seuraavat:

1) Kyseisen auton tekstuuritiedostot on tallennettu väärällä asetuksella ja tiedostot ovat tarpeettomasti massiivisia. Voit kokeilla tallentaa auton dds-tiedostot uudelleen käyttämällä BC3/DXT5-asetusta, minkä pitäisi kelvata kaikkiin tiedostoihin, mutta jos haluat optimoida enemmän, voit käyttää ei-läpinäkyviin elementteihin BC1/DXT1-asetusta.

2) Kyseisen auton tekstuurit ovat liian korkealaatuisia (esim. 8192x8192), jolloin pelkkä uudelleen exporttaaminen ei todellakaan kelpaa vaan sinun tulisi ensin skaalata dds-tiedostoja pienemmiksi (vähintäänkin 2048x2048:ksi tai jopa 1024x1024:ksi). Pelkästään ikkunatiedostojen muokkaus saattaa riittää, tai sitten ei. Jos kyse on jonkun muun tekemästä skinistä etkä ole kiinnostunut tekemään tätä likaista työtä, muista että voit aina vaihtaa takaisin alkuperäisiin tekstuureihin, sillä ne yleensä ovat tarpeeksi hillittyjä.

Ja ymmärrä myös tämä: kumpikin näistä tekijöistä on täysin kykeneviä kaatamaan pelin jo ek:n latausruudun aikana (näin erityisesti VR-käyttäjillä).



Tallennettu replay ei käynnisty

Uusintojen toistaminen vaatii paitsi sen, että sama auto on asennettuna, niin myös sen, että se on asennettuna samaan slottiin, jossa se oli ajaessa. Kunhan vaan auton muistaa, niin käytetystä slotista ei muodostu ongelmaa, koska esim. RSRBR:ssä autot on aina samoissa sloteissa ja RBRTM/RBRCIT-ympäristössä voi vaikka asentaa oikean auton kaikkiin slotteihin etukäteen (ja RBRTM:n oma replay-valikkohan joka tapauksessa kertoo käyttäjälle oikean autoslotin).

RBRTM:stä tosin tiedetään myös se, että joskus jokin yksittäinen replay ei vaan toimi vaikka auto ja slotti oikeita olisivatkin, mutta se on harvinaista.



Kartanlukijan nuotinluvussa ongelmia (Pacenote Pluginia käyttävillä)

Puuromodit: Oirekuvaukset ovat olleet varsin kirjavia – erikoiskokeesta riippuen – mutta tähän mennessä kaikki nuotinluvun ongelmat ovat olleet selitettävissä väärällä asennusjärjestyksellä. Kaksi asiaa mitä pitää puuromodien asennuksessa muistaa on: 1) pelissä nuottikieleksi tulee asettaa ranska*; ja 2) Puuromodi tulee aina asentaa koskemattoman Pacenote Plugin -kopion päälle, ei koskaan toisin päin. Joten uudelleenasennus onkin se, mitä tulee kokeilla ensin.

*RBR:stä on olemassa parikin lokalisoitua versiota, jossa ranska ei ole lainkaan vaihtoehtona. Tällöin puuromodin asentaminen vaatii hivenen taiteilua.

Miltei kaikki muut paitsi puuromodit: Tehdään ihan selväksi, että kaikki ne kartturimodit, joita ei ole tehty varta vasten hyödyntämään Pacenote Pluginia, eivät toimi toivotusti sen kanssa; ja kaikkein vähiten ne dat-paketit, joita jaetaan ranskalaisvalmisteisen Pacenotes Managerin kanssa asennettavaksi**. Oireiden määrä vaihtelee erikoiskokeesta riippuen. Jos olet tykästynyt johonkin kartturiin ja haluat laittaa sen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, lue Pacenote Pluginia käsittelevästä artikkelista monimutkainen ohjeistus ja elä sen mukaan.

**Älä luota sokeasti yhteenkään dat-pakettiin, vaan opettele purkamaan ne dattoolilla ja asentamaan vain olennaiset tiedostot omakätisesti. Käytä Pacenotes Manageria korkeintaan vain RSRBR-asennuksessa.



Cote d'Arbroz I: Väärät nuotit

Olet varmastikin tullut vahingossa käyttäneeksi Pacenote Pluginin pelkästään natiiviformaattisille pätkille tarkoitettua Save-toimintoa BTB-pätkällä (Save As BTB:n sijasta), ja koska BTB-pätkät latautuvat käyttäen samaa slottia kuin Cote d'Arbroz (41), sen nuotit ovat täten viturallaan. Vaan eipä hätää! Voit joko kaivaa Coten nuotit kansiosta \Plugins\Pacenote\Backup (Track-41_M.dls), tai vaihtoehtoisesti asentaa alkuperäisversion samasta tiedostosta.



Peyregrosse-Mandagoutin lataamisessa menee koko vanhuus

Kieltämättä RBR:stä ei löydy montaakaan vastaavaa, mutta Peyregrosse-pätkien (570 ja 571) kohdalla sentään voi kokeilla purkaa tekstuuripaketti kansioksi, mikä nopeuttaa latausvaihetta tuntuvasti. Siinä missä Puuron koneella perinteinen rbz:sta lataaminen vie 1:26, tekstuurien lataaminen kansiosta leikkaa latausajasta kokonaisen minuutin. Jää kunkin itsensä arvioitavaksi onko nopeampi lataaminen kuitenkaan vaaditun lisätilan arvoista; Peyregrosse-Mandagoutin ja Peyregrosse-Mandagout Nightin tekstuurit rbz:ssa vievät yhteensä n. 800MB mutta tekstuurit kansiossa (ja alkuperäiset rbz-tiedostot tyhjinä tiedostoina) n. 1,7GB.

Tämä temppu ei kuitenkaan aina tuota toivottua tulosta, sillä esimerkiksi Pikes Peak 2008:n kohdalla – jonka lataamisvaihe on sangen aikaavievä kokemus sekin – tekstuurien purkaminen ei näy kellossa lainkaan.



Telemetriatiedostojen avaaminen gnuplot:lla

Yksi NGP6:n uutuuksista on telemetriakäppyrät, joiden tarkasteluun WorkerBee suosittelee ohjelmaa nimeltä gnuplot, mutta summaa itse softan käytön ohjeistamisen ytimekkäästi yhdellä virkkeellä: "These scripts rely on a gnuplot variable 'file' to be present and pointing to the telemetry data file to be plotted." Asiatasolla tämä sinänsä virheetön virke olettaa, että kaikki RBR:n pelaajat ovat joko ATK-insinöörejä tai gnuplotin ohjelmoijia, mutta onneksemme RBR-mestari tbcktu havainnollistaa halutun toimenpiteen 74 sekunnissa.



Listaus RBR:n huijauskoodeista ajopelihuijareille

- Koodit pelialustan mukaan, jolla saa kaikki autot ja erikoiskokeet auki:

   PC
   MULLIGATAWNY

   PS2
   CAJUN

   Xbox
   CREOLE




Ainoastaan RBRTM:ssä esiintyvät ongelmat



Tournament Plugin kadonnut pelistä

Tämä kappale kirjoitettiin alunperin Windows Defenderin takia, mutta Microsoft on sittemmin korjannut ongelman, kiitos Reddit-käyttäjä attheicearcaden raportin.

Mutta on tietenkin syytä aina muistaa, että samat riskit pätevät vastaisuudessa muihin antivirusohjelmistoihin. Eli mikäli RBRTM.dll-tiedosto katoaa Plugins-kansiosta yllättäen ja pyytämättä, kannattaa ihan ensin tehdä RBRTM-asennuksesta (tai vaikka vain pelkästään sen Plugins-kansiosta) ns. poikkeus käyttämääsi antivirussoftaan, ja vasta sitten tsekata, saisiko RBRTM.dll:n palautettua sen karanteenista. Jos palauttaminen ei enää onnistu, voit joko asentaa RBRTM:n uudelleen tai pyytää jotakuta "uppaamaan" RBRTM.dll erikseen ladattavaksi.



"Connection failed, try again?"

Aika ajoin tsekkisivuston tietosuojavarmenne pääsee vanhenemaan, eikä sinne ole pääsyä https-moodissa (ns. suojatulla yhteydellä). Ylläpito korjaa vian ennen pitkää, mutta mikäli on pakottava tarve osallistua johonkin ralliin heti eikä vasta huomenna, niin useimmiten Secure loginin ottaminen pois päältä pluginin omista asetuksista – väliaikaisesti totta kai – on riittävä toimenpide.



"Data error"

Aivan kuten Connection Failed -herjan kanssa, ihan ensin tulee tarkistaa, pääseekö selaimella tsekkisivuston https-versioon. Mikäli ei pääse, ongelma koskee kaikkia kuskeja ohimenevästi, ja hätätapauksissa ylempänä esitetty toimenpide toiminee tässäkin eli Tournament Pluginin omasta Optionsista Secure Login pois päältä väliaikaisesti.

Jos sivusto kuitenkin toimii normaalisti, ja et ole päässyt osallistumaan mihinkään ralliin pitemmällä aikavälillä tai koskaan, yksi korostettavan arvoinen asia on, että et saa blokata evästeitä (cookies) Internet Explorerin asetuksista. Tarkista asetukset näin: käynnistä Internet Explorer, mene Tools → Internet Options → Privacy-välilehti. Tehdasasetuksella Medium online-kisat toimivat varmasti mutta voit kokeilla joutessasi myös High ja Medium High -asetuksia. Huomio! Älä vaan sekoita evästeasetuksia muihin turva-asetuksiin (Security-välilehdessä).

Mikäli kumpikaan edellisistä ratkaisumalleista ei tuottanut toivottua tulosta, voit viimeisenä oljenkortena kokeilla avata RichardBurnsRally.ini ja poistaa omat tietosi väliaikaisesti AutoLoginName- ja AutoLoginPassword-riveiltä (ja näpytellä ne pelissä erikseen), mutta toivottavasti kenenkään ei tarvitse ikinä mennä moisiin liiallisuuksiin.



"Wrong weather definition in TrackSettings.ini"

Tälle herjalle on jotakuinkin kolme erilaista ratkaisu- tai selitysmallia:

1) Jos olet asentanut CZ TrackPack:sta vanhemman version (ennen syyskuuta 2019, sillä sittemmin nämä virheet on korjattu), ihan ensin kannattaa tarkistaa, mikäli ralli sisältää jonkin näistä erikoiskokeista. Jos pelkästään tästä on kyse, ohjeessa opastettujen korjausten tekeminen omaan TrackSettings.iniin riittänee.

2) TrackSettings.inissä jonkin rallissa käytetyn sääpaketin rivit joko poikkeavat RBRTM:n verrokkiriveistä tai vaihtoehtoisesti jopa puuttuvat kokonaan. Tästä on todennäköisimmin kyse silloin, mikäli muut suharit ovat päässeet ajamaan kyseistä rallia ongelmitta. Yksinkertaisimmillaan tätä voi yrittää korjata vaikkapa lataamalla CZ TrackPack:n mukana jaettavaa TrackSettings.iniä yksittäisenä tiedostona. Huomio! Ymmärrä kuitenkin riskit tilanteessa, mikäli jaossa oleva tiedosto on jo tavalla saati toisella vanhentunut tai olet esimerkiksi asentanut omatoimisesti joitain TrackPackiin kuulumattomia erikoiskokeita.

3) Oman TrackSettings.inin rivit ovat kyllä oikein, mutta tsekkipalvelimen omat verrokkirivit ovat jostain syystä väärin. Tällöin ei (käytännössä) kukaan pääsisi ajamaan rallia. Tämä on kuitenkin verrattain harvinaista, etenkin kun asiansa osaavat promoottorit eivät edes käytä weather pack -tarkistusta kuin ainoastaan erityisen painavasta syystä tai sitten vahingossa.



"Cant open file" Shakedown modessa

Jos törmäät tähän herjaan yrittäessäsi erikoiskokeelle, et ole ainakaan RBRCIT:n käyttäjä, sillä sen kanssa tätä ongelmaa ei ole eikä tule. Tässä on kyse siitä, että RBRTM ei hyväksy editoimaasi physics.rbz:a tai oikeammin pakkausohjelmaa, jota käytät kyseisen rbz-paketin editointiin. Eli on mahdollista, että jopa Windows-ympäristössä jotkin ei-niin-käytetyt softat saattaisivat "rikkoa" autosetin joko osittain tai kokonaan käyttökelvottomaksi RBRTM:ssä. Softat kuten 7-zip (freeware) ja WinRAR ovat esimerkkejä takuuvarmasti toimivista ohjelmista rbz-tiedostojen käsittelyyn.



Tiettyä autoa ei valittavissa nettikisoihin

Kun olet varmistunut siitä, että ongelma ei voi johtua vääristä fysiikoista, seuraava askel on ymmärtää se, että fysiikoiden lisäksi RBRTM tarkistaa aina myös auton sgc-tiedoston. Konkreettisesti tämä tarkoittaa siis sitä, että joidenkin autojen kohdalla – kuten C3 WRC 2017, DS3 WRC and i20 Coupe WRC 2017, muutaman mainitakseni – et voi käyttää niiden vaihtoehtoisia versioita eli ainoastaan asennettaessa käyttöön tuleva versio modelista kelpaa nettiralleissa.

Ja koska kirjoitushetkellä NGP5 on vielä käyttökelpoinen netissä, on syytä vieläkin mainita viime vuosien tunnetuin tapaus eli Hyundai Accent LC WRC2000:a ei voi käyttää ralleissa siksi, että sen CRC-tarkistus falskaa joko sitten fysiikoiden tai modelin osalta ja tätä ongelmaa ei koskaan korjattu (ilmeisesti siksi, ettei kukaan muistanut raportoida asiasta ylläpidolle).



Ajanotto ei pysähdy maalissa → DNF

Johtuen RBRTM:n bugisesta anticheatista, saatat joutua tämän kanssa tekemisiin mikäli editoit/lisäät maaliviivan jälkeisiä nuotteja. Myös nuottien lisääminen splittien välittömään läheisyyteen voi osoittautua ongelmalliseksi (älä nyt ainakaan 0,1m päähän splitistä mitään lisää!). Anticheatin alkuperäinen idea on tietenkin ollut sen tarkistaminen, ettei lähdön, splittien ja maalin paikkaa ole muutettu, mutta valitettavasti tämä ei aina ja kaikkialla toimi ihan kuten toivoisi.

Olisi hienoa, mikäli ongelmien välttämiseksi pystyisi tarjoamaan yksiselitteisiä ohjeita – siis muita kuin tylsän mutta toimivan "älä editoi maalin jälkeisiä nuotteja" – mutta valitettavasti jokainen ek tuntuu olevan oma lukunsa. Esimerkiksi Noiker II:ssa et saa poistaa maalissa Easy Right -nuottia; Lyon-Gerlandissa et saa lisätä nuottia 0,1–0,4m maalilinjan jälkeen; ja Kuadonvaarassa ei voi lisätä nuottia lähelle ensimmäistä tai toista splittiä (en muista kummasta oli kyse).

Jos lisätty nuotti aiheuttaa ongelmia, ennen luovuttamista kokeile ensin siirtää sitä vaikka vain metrin verran, hyvässä lykyssä se saattaa riittää.



Monster Hill Climbin mysteeri?

Emme saaneet tekijältä tähän yksiselitteistä vahvistusta, mutta mikäli Monster Hill Climb v2 tosiaan julkaistiin ID:llä 999 – kuten on hyvä syy uskoa – on päivänselvää, että tällöin SSS York II:n asentaminen korvaa Monster HC:n tiedostot. Jos sinulla on kyseisen ek:n tiedostot tallessa varmuuskopiona, voit palauttaa sen ek-valikoimaan helposti uudelleennimeämällä tiedostot varaamattomaan numeroon (esim. 2999). Muista myös uudelleennimetä ek:n omasta tekstuuripaketista (*_textures.rbz) löytyvä kansio uuden ID:n mukaan sekä kopioida ek:n rivit Tracksettings.iniin (uudella numerolla tietenkin).



"Not physics file from 1.02 version. Please use original physics file or physics file for this tournament"

Mikäli olet asentanut RBRCIT:n tämän blogin ohjeilla eli oikein, todennäköisimmäksi selitysmalliksi tälle lievästi sanottuna vanhahtavalle herjalle jää se, että sinulla on nyt asennettuna uudempi versio NGP-pluginista, johon RBRTM:n nettikisat eivät ole vielä siirtyneet. Joskus ylläpito saattaa päivittää käytössä olevan version ajan tasalle nopeastikin, mutta toisinaan päivitystä saatetaan tarkoituksella viivyttää viikolla tai jopa kahdella. Se täytyy muistaa.

Jos haluat ajaa netissä nyt eikä heti, voit kuitenkin RBRCIT:n osalta helposti siirtyä vanhempaan, nettikäytössä olevaan versioon seuraavasti:

  1. RBRCIT:ssä Tools > Restore Original RBR Cars. Sulje RBRCIT.

  2. Poista Physics-kansio. (Huom! Pelikansiosta, ei RBRCIT-kansiosta!)

  3. Lataa juuri nyt käytössä oleva "NGP 6 Physics" täältä ja pura ladattu paketti asennuskansioon → korvaa tiedostot kysyttäessä.

Että näin. RBRCIT-käyttäjän tulee ymmärtää ohjelman toimintaperiaatteista se, että ratkaiseva toimenpide näissä tämän kaltaisissa "manuaaliasennuksissa" on aina tuo Physics-kansion poistaminen oikea-aikaisesti, sillä ilman sen poistamista kansion sisältämä uudempi physics.lsp vain ylikirjoittaisi halutun tiedostoversion physics.rbz:ssa heti kun autoja alkaa taas asennella.



Yleisimmät kysymykset online-kisoihin liittyen

Joitain alle ilmestyviä teemoja on saatettu käsitellä muualla tämän blogin yhteydessä, mutta useimmiten promoottorin näkökulmasta, ja kuskeilla moisia artikkeleita voi olla turha luetuttaa, joten tällaisesta kokoavasta opinkappaleesta saattaa hyvinkin olla jollekin jotain hyötyä joskus.

Voiko ralleista lähteä ja palata niihin ihan miten huvittaa? Ei. Rallit on aina lähtökohtaisesti ajettava yhdellä istumalla, ja kesken jääneisiin ralleihin voi palata vain mikäli järjestäjä/promoottori on hyväksynyt erillisen reset-pyyntösi (Request for tournament reset, näkyy tiekirjasivulla vain kirjautuneille, sama mahdollisuus on kaikissa ralleissa). 

No, mitä tuo tiekirjasivun kohta Cant resume tournament sitten tarkoittaa? Tämä rallin asetus liittyy pelkästään mainittuihin reset-pyyntöihin: Mikäli Cant resume tournament on "yes" ja järjestäjä hyväksyy kuskin reset-pyynnön, kisaajan siihen astinen suoritus pyyhitään tietokannasta ja ralli alkaa uudelleen alusta; ja mikäli "no", kuskin kisa jatkuu siitä mihin se on jäänyt.

Oma reset-pyyntö ei näy My requests -sivulla, onko syytä huoleen? Tämä on normaalia, sillä My requests -sivu on tarkoitettu ainoastaan järjestävälle taholle, ei kilpailijoille. Kuski saa ilmoituksen foorumilla privaviestinä sitten kun pyyntö on joko hyväksytty tai hylätty.

Ketään tuskin kiinnostaa mutta miten määräytyvät ralleille annetut vaikeustasot? Vaikeustasot on selitetty tässä uutisessa vuodelta 2006.




Vain RSRBR:ään liittyvät ongelmat



RSRBR-asennuspakettien tarkistaminen voirMD5-ohjelmalla

Rehellisesti sanottuna kaikki asennuspaketit olisi syytä tarkistaa imuroinnin jälkeen, silloin kun saattaa säästyä aivan turhilta episodeilta.

1. Imuroi VoirMD5.

2. Käynnistä VoirMD5 → raahaa asennuspaketti ohjelmaikkunaan → odota → vertaa ohjelman tarjoamaa summaa asennuspaketin lataussivulla kerrottuun → mikäli ei täsmää, lataa paketti uudelleen.



RSCenterin Menun tekstit ja kuvakkeet eivät ole kohdillaan

Navigointi menusta eteenpäin voi tällöin olla arpomista. Kyse on Windowsin tekstikokoasetuksesta, asettelu kun on pielessä kaikilla muilla asetuksilla kuin 100%. Asiasta tuskin kannattaa välittää edes paskan vertaa; Menu-ikkuna on RSCenterissä tiettävästi ainoa ongelmakohta eikä Menua tarvitse kuin ehkä kerran vuodessa. Suosittelemme tekemään erilliset pikakuvakkeet työpöydälle RSCenterin eri osa-alueista, jolloin sekä käynnistys että sulkeminen nopeutuvat huomattavasti.



Peli jää pyörittämään autotallikuvaa edestakaisesti eikä valikko itsessään tule näkyviin

On selvää, että peli lataa MULLIGATAWNY:n sijasta jonkin toisen profiilin; profiilin, jolla kaikkia pelin ominaisuuksia – autoja saati erikoiskokeita – tuskin on koskaan unlockattu. RSCenterin asetuksissa on tarvittaessa Profile-säätö, jonka avulla pääset ongelman ytimeen.



Manuaalivaihteet eivät toimi

Olet varmastikin jo muuttanut pelin omista asetuksista (Options >> Gears) Default gears → manual, ja hyvä niin, mutta RSRBR:ssä oikeasti ratkaiseva valinta manuaali- ja automaattivaihteiden väliltä löytyy RSCenterin omista asetuksista (Transmission).



BTB Country Pack -pätkä lataa Cote d'Arbrozin:

Kyseinen BTB Country Pack on takuulla korruptoitunut, lataa ja asenna uudelleen.



Erikoiskokeiden tekstuurit menevät sekaisin (esim. soramodilla assutekstuurit)

Tämän viheliäisen ongelman voi korjata vaikeamminkin, mutta me Vauhtimurot tarjoamme varsin yksinkertaisen vaihtoehdon. Rallyesim itse ehdottaa usein Depannagea kokeiltavaksi, mutta suoraan sanottuna emme tunne yhtäkään tapausta, jossa kyseinen ratkaisumalli olisi auttanut ketään koskaan, joten:

Vaihe 1: Poista KAIKKI alikansiot RSRBR-asennuksen Maps-kansiosta.

Vaihe 2: Asenna uudelleen Track Pack >> kaikki ilmestyneet Updatet >> perään autot. (Hyvä syy säilyttää kaikki asennuspaketit vastaisuudessa.)

→ Sitten toimii taas, ainakin siihen asti kunnes ei toimi. (Yksi helppo tapa välttää tämä ongelma jatkossa on muistaa aina sulkea RSCenter ennen koneen sammuttamista/uudelleenkäynnistystä.)



Ini-tiedostoon tallennetut kamerasäädöt eivät säily (tiedosto korvautuu toisella)

Ongelma esiintyy muutaman autoryhmän kohdalla ja mitään hyvää syytä sille ei ole. RSCenterin harjoittama tiedostojen korvaaminen juuri tältä osin on lähinnä jäänne, jota he eivät ole korjanneet vain sen takia, ettei kukaan ole sitä erikseen pyytänyt. Toimi seuraavasti:

- Avaa haluttu autoryhmäpaketti RSRBR-kansiossa 7-zip-ohjelmalla (esimerkin vuoksi vaikkapa A8W-07.7z) ja poista Cars-kansiosta kaikki autokansiot niin että jäljelle jää vain Cars.ini. Cars.ini on ainoa olennainen tiedosto, jonka RSCenterin täytyykin korvata toimiakseen oikein. Sulje ohjelma (paketti päivittyy automaattisesti).

Huomioi, että ongelma saattaa palata päivityksen jälkeen, siksi omat säädöt kannattaisi varmuuskopioida muualle.



RSCenterissä et pääse Public- tai Championship-osioon, esim. "error" tai "server error":

- Kirjoita salasanasi uudelleen Menu-ikkunassa.

- Mene osoitteeseen http://xx.rallyesim.com/public_accueil.asp ja tarkista, onko kuskeja ylipäätään kisailemassa. Eli jos vaikkapa on ilta ja ralleja käynnissä, mutta yksikään ei ole ajamassa, kyseessä on tällöin ihan oikeasti "server error" ja se korjaantuu sitten aikanaan.

- Jos edelliset eivät selitä ongelmaa, viimeisin ladattu päivitys on mahdollisesti korruptoitunut.



Public sessiossa herja "Download and Install Addon (....) for Public Sessions":

Ongelma liittyy virheelliseen koodiin RSCenterPublic.exessä (oma arvio, ei välttämättä totuus), minkä takia tietyt BTB Country Packit eivät toimi nettikisoissa. Eli mikäli nettisessio sisältää erikoiskokeita joko BTB Italysta, BTB Portugalista tai BTB Argentinasta (listaus saattaa olla sittemmin vanhentunut), yksikään kuski ei pääse viivalle. Lisätietoa (ja surkuhupaisaa viihdettä) tarjoaa tämä ketju.



Depannage: ensisijaisen asennuskansion vaihtaminen skannausta varten

Depannage on helppokäyttöinen diagnosointisofta RSRBR:lle. Depannagen käytöstä ei kuitenkaan ole sen suurempaa iloa, mikäli RSRBR sijaitsee ns. asennuskopiossa, sillä ohjelma osaa skannata vain ensisijaisen asennuksen. Jos on aivan hillitön tarve kuitenkin käyttää kyseistä ohjelmaa, voit rekisteristä muuttaa ensisijaisen hakemistopolun seuraavalla tavalla (vaikka vain väliaikaisesti):

32-bittinen Windows: Käynnistä Regedit → mene rekisterissä kansioon HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\SCi Games\Richard Burns Rally\InstallPath → tuplaklikkaa (Default) ja editoi hakemistopolku halutuksi ja paina OK.

64-bittinen Windows: Käynnistä Regedit → mene rekisterissä kansioon HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\SCi Games\Richard Burns Rally\InstallPath → tuplaklikkaa (Default) ja editoi hakemistopolku halutuksi ja paina OK.



"Physics file is absent"

Tähän herjaan ei kannata törmätä. Kyse lienee pohjimmiltaan siitä, että syystä tai toisesta 7-zip ei pysty purkamaan RSRBR:n fysiikkapakettia (xyz.7z). Erilaisia ratkaisumalleja on kerätty tänne ja ideat ovatkin hyviä, mutta todettakoon suoraan, että ainoa ratkaisuvaihtoehto joka on todistetusti toiminut on Windowsin uudelleenasennus. Tosin yksi harvemmin esitetty ratkaisumalli tähän ongelmaan olisi toiseen nettipluginiin siirtyminen.