4.11.2013

Vauhdikkaat skinit

Moni Vauhtimurot blogin kävijä on varmaan jo huomannut Suomi skinit -osion, johon olemme keräilleet erinäisiä suomalaiskuskien autojen ulkoasuja internetin syövereistä. Vauhtimurot ovat kuitenkin panneet merkille, että joukosta puuttuu muutamia historiallisesti - tai muuten vain - tärkeitä - tai ei aina niin tärkeitäkään - skinejä.

Tätä kulttuuriaukkoa RBR-yhteisössä paikataksemme Vauhtimurot jäsen Rontti, on ottanut kuvankäsittelyohjelman hellään ja epävarmaan käsittelyyn. Näitä tuotoksia voitte ihmetellä tässä blogin osiossa.

(Päivitetty 11.3.2017)



Kaksinkertainen Jyskälä Special -kilpailun voittaja (2012, 2014), rallin suomenmestari SM4-luokassa vuonna 2016, Jesse Turunen.
Monen Honda Civic vuoden jälkeen kalusto vaihtui 4-vetoiseen R5 luokiteltuun autoon. Ja jottei urakka olisi liian helppo, niin kyseessä oli vieläpä Suomen ensimmäinen Hyundai i20 R5 laatuaan, jollaista ei oltu koskaan edes testattu lumiolosuhteissa.
Reilun 100 testikilometrin turvin kilpailu sujui erittäin kypsästi ja varmasti sekä kuskilta, että autolta. Tasaisia pätkäaikoja takoen Jessen loppusijoitukseksi muodostui 5. sija, pitkästä aikaa hyvin kovatasoisessa SM-sarjassa.






Varmasti eräs Suomen tunnetuimmista ralliautoista, "sotaratsu, metsäkone", rakkaalla autolla monta nimitystä. eli kyseessä on Jarkko Nikaran Mitsubishi Lancer Evo 9. 
Omien sanojensa mukaan 'isojen rallien auto'. Ja todella näin on; SM-ralli kauden 2016 kolme ensimmäistä kilpailua päättyivät jokainen keskeytykseen kärkitilalta tekniseen vikaan, mutta Neste rallin yhteydessä ajetussa Vetomies kilpailussa Mitsu kesti ja voitto tuli ylivoimaisella yli 4 minuutin marginaalilla. Jopa WRC2 luokassa vauhti olisi ollut kelvollista.






Pitkäaikaisen yrittämisen tuloksena Marcus sai vihdoin solmittua sopimuksen tehdastalli Peugeotin kanssa. Ensimmäinen vuosi 1999 meni lähinnä autoa kehittäessä ja kilpailuissa auto nähtiinkin vasta Korsikan MM-rallissa.
Jyväskylään saavuttaessa 90-luvulla tehdastallit ajoivat perinteisesti vielä Mänttä-rallin paikallisia huippukuskeja vastaan ns. testirallina, jossa saatiin säädöt lopullisesti kuntoon.
Itse rallista odotettiin lähinnä Bossen ja Carlos Sainzin kaksinkamppailua, mutta heti toisella pätkällä "King-Carlos" rikkoi jousituksen autostaan ja joutui keskeyttämään. Sainz pääsi vielä myöhemmin jatkamaan rallia 0-autona, mutta lopullisesti ajo loppui näyttävään ulosajoon.
Bosse ajoikin lopulta melko helppoon voittoon, ja tämä oli samalla myös ensimmäinen voitto Peugeot 206 WRC -autolle.

Extrabonuksena myös skini 206 WRC 2003 versioon.

Lataa: Marcus Grönholm & Timo Rautiainen - Peugeot 206 WRC - Mänttä 200-Ajo 1999




Moninkertainen rallin Suomen mestari Juha Salo päätti ottaa pitkän Mitsubishi uransa jälkeen vastaan uuden haasteen, ja vaihtaa merkkiä Peugeotiin. Merkin ja ryhmän vaihdos R5:een ei Saloa hämännyt, vaan ensimmäinen kilpailu Vaakuna-rallissa päättyi kuten mestarin arvolle sopiikin; voittoon.

Lataa: Juha Salo & Marko Salminen - Peugeot 208 R5 - SM Vaakuna-Ralli 2015




Juha Kankkusen Toyota Celica ST205, Jyväskylän Suurajoista vuodelta 1995.
Lisähuomiona mainittakoon kilpailunumeron olevan 0-autolle kuuluva, koska Kankkunen keskeytti jo ensimmäisellä pikataipaleella, ja ajoi lopun kisan 0-auto tehtävissä.

Lataa v1,1: Juha Kankkunen & Nicky Grist - Toyota Celica ST205 V2 - 1000 Lakes Rally Finland 1995





Valio mietti pitkään vuonna 1988, voiko Vatasen bemariin laittaa slogania 'Maito miehen tiellä pitää'. Vatanen oli tuohon aikaan Valion maitomannekiini ja totuttu näkemään palkintokorokkeella maitolasi kädessä, mutta tunnettu myös 'tulos tai ulos' -tyylistä kisoissa uransa aikana. No, eivät laittaneet slogania, tyytyivät pelkkään logoon. 
Vatanen ajoi tuona vuonna vain kaksi MM-rallia, joista toisen Prodriven ajattamalla BMW M3 ajokilla. Bemarin rallitouhu päättyi lopulta vielä Miniäkin vauhdikkaampaan alasajoon.
Itse kisa sujui Vataselta hyvin erikoiskoe nro 14 Leustuun asti. Siellä matka loppui alapallonivelen pettämisestä johtuneeseen ulosajoon päin kuusipuuta. Arvoitukseksi jää, olisiko slogan pitänyt miehen tiellä.






Jos suomalaiset rallikuskit ovat joko maanviljelijöitä tai metsäkoneenkuljettajia, niin tässä on niistä jälkimmäistä edustava.
Vaatimattomasta luonteestaan ja ronskista ajotyylistään tunnettu Ari Vihavainen omaa pitkän rallihistorian ja viimein 2008 napakymppi sitten napsahti. Yhtään voittoa ei "Raaka-Arskalle" kaudella tullut, muttei myöskään keskeytystä, joten tuloksena oli Suomen mestaruus.
Suomen nopein skini vuosimallia 2008, olkaa hyvä.

Lataa: Ari Vihavainen & Asko Sairanen - Ford Focus WRC 00-01 - Vaakuna-Ralli 2008





Jääkiekon elävä legenda, Teemu "Finnish Flash" Selänne taitaa myös rallin salat. Teemun ralliuralle mahtuu muutamat niin pienemmät kansalliset rallit, kuin myös kolme Jyväskylän MM-rallia, jotka huipentuivat vuonna 1998 WRC-autolla ajettuun kilpailuun.
Marcus Grönholmin päästyä Jyväskylässä jälleen kerran niin sanottuun näytönpaikkaan Toyotan tehdaskalustolla, vuokrasi Teemu MGR-tiimiltä Bossen oman Corollan ja huollon itselleen.  Kärkivauhtiin ei luonnollisesti ollut asiaa, mutta jäi muistoksi ainakin komea loikka yhdessä monista Ouninpohjan hyppyreistä. Tasaisen varmalla ja nousujohteisella suorituksella loppusijoitukseksi muodostui sija 24.

Lataa: Teemu Selänne & Pekka Huolman - Toyota Corolla WRC (kubrt model) - Rally Finland 1998