18.10.2012

Sekalaista säätämistä (Misc.rbz)

Aiheita mm. rbz-tiedostojen purkaminen, mittariston sijoittelu manuaalisesti, tekoälykuskien viilaaminen.


Misc.rbz – sijaitsee pelihakemistossa – sisältää nimensä mukaisesti sekalaisia asioita. Sen tiedostoja muokkaamalla voi vaikuttaa mm. mittariston sijoitteluun, tekoälykuskeihin ja johonkin kolmanteen asiaan. Rule of three pätee aina.

Mikäli sinulla ei pelihakemistossa vielä ole Misc-kansiota, suosittelemme modaamisen helpottamiseksi avaamaan misc.rbz:n esim. 7-zipillä/WinRARilla ja purkamaan paketin kokonaisuudessaan RBR-kansioon.

Eli kuten esim. audio.datin kohdalla, peli voidaan pakottaa hakemaan tietoa ensisijaisesti Misc-kansiosta. Erona äänitiedostojen käsittelyyn kuitenkin on, että rbz-pakettien kohdalla voit purkaa halutessasi vain yksittäisiä tiedostoja kansioihin ja jättää huoletta muokkaamisen kannalta epäolennaiset tiedostot luettavaksi alkuperäisistä rbz-paketeista.

Huomio! Jokainen Misc.rbz:n tiedosto on aina lähtökohtaisesti read-only.



RBR\Misc\


carinfo.ini: Sisältää tietysti kunkin auton tekniset tiedot mutta kyseinen tiedosto on kuitenkin tyystin menettänyt merkityksensä, sillä NGPCarMenu osaa kuitenkin lukea NGP-autojen speksit suoraan RBRCIT:n carList.inistä ja näyttää ne eri moodeissa/plugineissa.

LM_Driver.ini: Liittyy animaatioihin. Ainoa asia, joka voi oikeasti koskettaa syvältä tavallista kuluttajaa on kohta Max Steeringwheel Degrees. Voit sillä "synkata" "virtuaalirattia" kääntymään saman verran kuin fyysinen kapistuksesi. Laskukaava: rattisi kokonaiskääntyvyys asteissa jaettuna kahdella.



Digi- ja minidash (RBR\Misc\)


Viime keskiviikkona kuuden maissa päätin, että mittaristot ansaitsevat ihan oman kappaleensa. Lukuisat Digidash-tiedostot viittavat tietenkin RBR:n mittarikokoon "Full" ja yhtä lukuisat Minidash-tiedostot mittarikokoon "Minimal". Mikä niistä kuudesta digi- tai minidash-tiedostosta on sitten se jota sinun tulee muokata niin siihen ei voi ilman taulukkoa vastata, sillä muuttujina on paitsi käyttämäsi resoluutio niin myös centerMenu-asetuksesi. Pacenote Plugin ja sen kameraeditorin Dash-välilehti on varmaankin vaivattomin keino selvittää oikea tiedosto.


Tuollaisia koordinaatteja tulee siis seisoa mini- ja digidash-tiedostojen Hud position -kohdassa. Eli täten Puuro voi omasta puolestaan helposti todeta, että asetuksilla 1680x1050 ja centerMenu=1 muokattavat tiedostot ovat mallia _1280.ini. Pluginilla voit myös siirtää mittariston ihan mihin haluat ja sitten vaan kirjaat uudet koordinaatit oikeaan tiedostoon. (Voit toki käyttää myös Pluginin omaa tallennustoimintoa, joka tosin ei tallenna lukuja Misc-kansion ini-tiedostoon vaan luo uuden DashPositions.inin kansioon \Plugins\Pacenote. Kuitenkaan niille, jotka ovat asettaneet eri resoluutioita eri pätkille (lähinnä RSRBR), DashPositions.ini ei välttämättä ole kestävin ratkaisu.)

Hud Size viittaa ainoastaan mittariston taustan (eli siis tummennuksen) kokoon. Sillä ei todellakaan skaalata mittaristoa ja sen elementtejä pienemmäksi/suuremmaksi, sehän olisi ihan liian helppoa.

Siirrettäessä digidashia vasemmalle ennen pitkää yksi tai kaksi ylimääräistä turbopalkkia tulee näkyviin keskelle ei-mitään. Niistä pääset uudelleen eroon lisäämällä viimeisiin Turbometer X -lukuihin vaikka ykkösen eteen (eli 562 → 1562 ja 585 → 1585)



RBR\Misc\ai\


ai.ini: Sisältää aluksi lähinnä hämäriä taulukoita, joihin ei uskalla koskea, mutta jälkimmäinen osio sisältää tekoälykuskien tavoiteaikoja kaikille pelin erikoiskokeille (Rally Season). Ken on uskaltanut Rally Seasonia ajaa, tietää varmasti, että tekoälykuskien ajat ovat housuista tempaistuja. Ja vähänkin kokeneemman virtuaalikuskin mestaruus on käytännössä sinetöity lehdistössä viimeistään ensimmäisessä mutkassa.

Ajoista on korostettava sitä, että ne ovat nimenomaan tavoiteaikoja ("PAR times"), joten sarjan parhaimmat tekoälykuskit kyllä puhtaalla ajolla alittavat asetettuja aikoja aina jonkin verran. Tämä tulee ehkä muistaa.

aidrv.ini: AI-kuskit, tallit ja autot. Modaamisessa on huomioitava, että kuski- ja auto-osuudessa asteikko on aina 1-5, ellei toisin mainita. Eli jos koetat pistää #Mestarille kaikkiin kohtiin vähintään kutosen, niin peli kaatuu komeasti.

Lisäksi varoituksen sanana, että jos haluat statseilla tähdätä realistisiin tuloslistoihin, niin kyllähän se koko kauden kontekstissa onnistuu suhteellisen hyvin, mutta et kyllä välttämättä pysty estämään "alemman kastin" kuskien yksittäisiä kisavoittoja mitenkään. #Mestarin saat kyllä halutessasi voittamaan aina mestaruuden ja Meeken ajamaan ulos joka rallissa, mutta siinä välimaastossa tapahtuu takuuvarmasti kyseenalaisia asioita. Oli statsit kuinka puhkipohdittuja tahansa.

Onnea matkaan!


LISÄYS: RBR:n EK-numerot ai.inin muokkaamista varten näet allaolevasta spoilerista. Voit vapaasti kirjata itsellesi pätkien nimet näkyviin ai.inissä kunkin "Track ##:n" viereen.


10 - Kaihuavaara
11 - Mustaselka
12 - Sikakama
13 - Autiovaara
14 - Kaihuavaara II
15 - Mustaselka II

20 - Harwood Forest
21 - Falstone
22 - Chirdonhead
23 - Shepherds Shield
24 - Harwood Forest II
25 - Chirdonhead II

31 - NewBobs
32 - Greenhills
33 - Mineshaft
34 - East-West
35 - NewBobs II
36 - East-West II

41 - Cote d'Arbroz
42 - Joux Verte
43 - Bisanne
44 - Joux Plane
45 - Joux Verte II
46 - Cote d'Arbroz II

51 - Noiker
52 - Sipirkakim
53 - Pirka Menoko
54 - Tanner
55 - Noiker II
56 - Tanner II

61 - Fraizer Wells
62 - Prospect Ridge
63 - Diamond Creek
64 - Hualapai Nation
65 - Prospect Ridge II
66 - Diamond Creek II

71 - Rally School I